Čínske závody väčšiny svetových automobiliek za prvý polrok bojovali s výrazným spomalením, uvádza agentúra Bloomberg.
Obzvlášť znepokojujúce sú výsledky spoločných podnikov General Motors, ktoré sa v ázijskom regióne dostali na úroveň predaja z čias pandémie.
Japonské automobilové spoločnosti, ktoré boli dlhé roky pilierom čínskeho automobilového priemyslu, sa ocitli v podobne nezávideniahodnej situácii. Toyota a Honda boli nútené výrazne znížiť tamojšiu produkciu, pričom Nissan dokonca úplne zastavil výrobu v jednom zo svojich závodov.
Ešte drastickejším zmenám musela čeliť čínska pobočka Hyundai, ktorá v januári predala svoju továreň v Čchung-čchingu za menej než polovicu ceny, ktorú požadovala minulý rok pri spustení prevádzky.
Útlm pociťujú aj nemecké značky Volkswagen, BMW a Mercedes. Súčasne, dodávky vozidiel Porsche, symbolu luxusu a výkonu, sa na medziročnej báze znížili o tretinu, čo prinútilo vedenie firmy znížiť prognózy tržieb.
Ani Tesla, inovátor a priekopník v oblasti e-mobility, nie je imúnna voči nástrahám ázijského trhu. Štvrťročné príjmy elektromobilky sa v Číne prepadli o 19 percent, pričom zaznamenali pokles v troch kvartáloch po sebe.
„V kontexte narastajúceho protekcionizmu zo strany Washingtonu a Bruselu si čínsky trh udržiava vlastnú dynamiku. Každý kto nie je pripravený na tvrdú konkurenciu, môže rýchlo skončiť na chvoste,“ dodáva Bloomberg odborník na automobilové odvetvie Craig Trudell.