Investície do gigafabrík a tovární na výrobu batérií môžu byť pre svetové giganty nášľapnou mínou. Hoci sa bez čoraz väčšej produkcie bateriek prechod na elektrickú mobilitu zrealizovať nedá,  energeticky náročné fabriky nie sú na pozadí súčasnej energetickej krízy najrozumnejšou investíciou.

Potvrdzuje to aj globálny koncern Volkswagen, ktorý je uprostred procesu budovania až šiestich takýchto fabrík v Európe. Najnovšie naznačuje, že stúpajúce náklady na energiu nerobia z gigafabrík životaschopné podniky.

(Ne)udržateľné baterky

K tejto teórii sa pridáva aj samotný šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer. Ten už viackrát kritizoval príliš rýchly a nerovnomerný prechod na elektromobilitu. Najnovšie hovorí, že stúpajúce náklady na energiu budú brzdiť továrne na batérie v rozširovaní kapacít.

Investície do priemyselných projektov v Nemecku a EÚ, ako sú práve tie do gigafabrík, budú dokonca neuskutočniteľné, ak politici v regióne nebudú dlhodobo kontrolovať stúpajúce ceny energie, napísal T. Schäfer na sociálnej sieti LinkedIn. Dodal, že „tvorba hodnoty v tejto oblasti bude prebiehať inde“.

Pochopiteľne, tieto tvrdenia možno vnímať skôr ako lobing zo strany výrobcov vozidiel, ktorí sú uprostred obrích plánov a investícií do elektromobility a tlačia na zmenu politických rozhodnutí. K vybudovaniu nových podnikov na elektrické vozidlá pristúpili totiž už takmer všetci hlavní hráči na trhu.

Generálny riaditeľ Škoda Auto Thomas Schäfer
Zdroj: Škoda Auto

Výnimkou v tomto smere nie je ani Slovensko, ktoré od roku 2025 bude mať v krajine päť fabrík a z toho prinajmenšom štyri potvrdili výrobu elektromobilov, pričom záujem máme aj o baterkárne. Jedinou reálnou je však zatiaľ len tá, ktorá by mohla doplniť fabriku Volva na východe krajiny.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa