Tesne pred očakávaným debutom Facebooku na burze prišla sociálna sieť o jedného z najväčších amerických inzerentov. Automobilka General Motors (GM) sa rozhodla stiahnuť z Facebooku reklamu v hodnote okolo 10 miliónov dolárov ročne. Firemnú stránku si na sociálnej sieti ponechá. Podľa Toma Hendersona, hovorcu GM, rozhodnutie padlo po rutinnej previerke marketingového rozpočtu.
„Nie je nič nezvyčajné na tom, že presúvame peniaze na reklamu po rôznych kanáloch. Najmä v čase rastu dôležitosti sociálnych a digitálnych kanálov,“ dodal T. Henderson pre Wall Street Journal. General Motors je tretím najväčší inzerentom v USA.
Pre Facebook, ktorý v minulom roku zaznamenal tržby na úrovni 3,7 miliardy dolárov, nie je strata 10 miliónov finančnou katastrofou. No takýto krok môže poškodiť imidž firmy pred jej piatkovým vstupom na burzu Nasdaq, ktorý by mal firmu oceniť na vyše 100 miliárd dolárov.
Pre veľký záujem investorov už Facebook tento týždeň zvýšil cenu akcií ponúkaných v rámci IPO na 34 až 38 dolárov. Pôvodne chcela firma podiely predávať v intervale od 28 do 35 dolárov za akciu. Agentúra Reuters dnes informovala, že zvýšiť by sa mal aj objem ponúkaných akcií v rámci IPO, a to o 25 percent. Vstup na burzu by tak firme mohol vyniesť namiesto predpokladaných 12,8 miliardy až 16 miliárd dolárov.
Pomerne vysoké ocenenie akcií firmy počíta s tým, že Facebook dokáže v budúcnosti pritiahnuť inzerentov a vyťažiť z obrovskej masy používateľov. Príjmy z reklamy na najpopulárnejšej sociálnej sieti síce rýchlo rastú, no stále zostáva malým hráčom v porovnaní s konkurenciou, napríklad Googlom.
Viacerí analytici sa podľa New York Times domnievajú, že rozhodnutie GM môže motivovať ostatných zadávateľov reklamy, aby si minimálne ešte raz prešli svoje stratégie pre inzerciu na Facebooku.
„S kolegami sme sa rozprávali s viacerými inzerentmi, ktorí rozmýšľali o tom, že nasmerujú doláre inam. Teraz, keď tak verejne urobil GM, sa už možno nebudú cítiť osamotení vo svojom sklamaní nad výsledkami,“ uviedla analytička marketingovej spoločnosti Forrester Melissa Parrishová.
Podľa nemenovaného zdroja denníka blízkeho rokovaniam oboch firiem minula automobilka vlani na Facebooku až 40 miliónov dolárov, no len štvrtina z toho išla na priamy nákup inzerátov. Zvyšok sumy smeroval na manažovanie facebookovskej stránky firmy, vytváranie obsahu a špeciálnych aplikácií. Facebook mal podľa zdroja GM navrhnúť, aby podiel peňazí na inzerciu zvýšil. Facebook sa k rozhodnutiu GM nevyjadril.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP