Nákupne centrá prinášajú podnikateľom lukratívne a navštevované prevádzkové miesto. Nachádzajú sa väčšinou blízko bizniscentier, preto sa obedy väčšinou vybavujú vo foodcourtoch. Koronakríza tento trend stopla. Podnikatelia živoria, tým slovenským navyše konkurujú známe zahraničné fastfoody. Aj keby chceli pre nulové tržby zavrieť, povinnosť platiť nájom im neodpadá. TREND oslovil Ladislava Pečenku, majiteľa gastroprevádzky Dobrá bašta v bratislavskom Auparku.

V rozhovore sa dočítate

• Ako v súčasnosti vyzerajú donášky jedál bez známych donáškových aplikácií

• prečo sa v nákupných centrách neoplatí prenajímať malým, neznámym značkám

• ako je to s nájmom počas pandémie a aktuálneho lockdownu

• aká je dlhodobá filozofia nákupných centier

 

Idúc po nákupnom centre k vašej prevádzke som si uvedomila, že veľa známych podnikov má zatvorené. Bez možnosti donášky. Vy ste aktuálne v akej finančnej a psychickej kondícii?

Každý nájomca má určitú filozofiu. My sme si zvolili takú, že radšej budeme mať zamestnancov v práci, dáme im zarobiť aj keď 100 – 200 eur, ale budeme si ich držať aktívnych na prevádzke, ako ich nechať doma. Pretože byť doma je najhorším možným scenárom a najväčšou neistotou, akú môže zamestnanec pocítiť. Aj tu sú prevádzky, ktoré sú zavreté, ich činnosť je dočasne alebo nastálo ukončená a ľudia sedia doma. Hoci už dlho ideme na zotrvačnosť, k takému stavu som dospieť nechcel.

O koľkých zamestnancoch sa bavíme?

Mám dve prevádzky, jednu tu v Bratislave, v Auparku a druhú tiež v Auparku, ale v Piešťanoch. Mal som asi 25 zamestnancov a momentálne už len 15. Musel som začať prepúšťať. Na začiatku sme ešte využívali nevyčerpané OČR alebo iné formy. Potom sa už inak nedalo.

Koľko obedov denne vydáte?

Celý deň sem nepríde takmer nikto. Cez pracovný týždeň vydáme 20 – 30 obedov, je to žalostné. Cez víkend máme zatvorené. Čakáme, kedy sa to už konečne skončí. Nič iné nám v podstate neostáva.

Kedy začala byť situácia najkritickejšia?

Kritická je od začiatku. Od 13. marca. Hneď ako prišla prvá vlna, bolo zle.

Pomohli ste si donáškovým platformami a aplikáciami? Tie zvyknú malých podnikateľov v gastre aspoň trochu zachrániť, resp. aspoň zviditeľniť.

Na tie sme sa, ak mám byť úprimný, neodhodlali. Podľa mňa ponúkajú nevýhodné zmluvy a dosť vysoké provízie. Zdá sa nám to nerentabilné, preto sme sa rozhodli túto možnosť ani nezvažovať. Celkom sme si verili, že máme dobré meno a svoju klientelu. A zatiaľ nám to vychádza. Ako-tak sa vieme udržať nad hladinou.

Verím, že počas bežného, mimopandemického roka, je výhodné mať prevádzku v nákupnom centre. Teraz je to ako?

Teraz je navyše ešte lockdown. Prídu len tí, ktorí nás poznajú, stála klientela. Na tomto mieste sme už desať rokov, vedia o nás. Čo sa týka donášky, tú si šéfujeme cez vlastnú aplikáciu. Vďaka nej zákazník vie, čo máme aktuálne navarené a sú aj takí, ktorí si po jedlo prídu dokonca z Devínskej Novej Vsi.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa