Najznámejšia fastfoodová sieť v snahe odvrátiť nepriaznivý vývoj zaviedla v posledných mesiacoch viacero opatrení. Na stoličku generálneho riaditeľa zasadol Steve Easterbrook, ktorý predstavil plán na ozdravenie spoločnosti. Zjednodušenie štruktúry riadenia, nové položky v menu, zavádzanie samoobslužných kioskov na objednávanie jedál, ale aj zlepšenie kvality potravín mali firmu dostať naspäť na úspešnú cestu. A zákazníkov presvedčiť o tom, že McDonald's nemusí byť spájaný len s nezdravým životným štýlom.

Raňajky po celý deň priniesli aj chaos

Jednou z posledných noviniek je zavedenie raňajkového menu po celý deň. V USA si ho môžu zákazníci kedykoľvek objednať od 6. októbra. Na Slovensku sa zatiaľ o jeho zavedení neuvažuje. Napriek tomu, že novinka má byť krokom, ktorý má vyhovieť požiadavkám zákazníkov.

„Celodenné podávanie raňajok, a to aj napriek vysokému záujmu zákazníkov, neplánujeme na Slovensku zaviesť,“ povedala pred vyše týždňom pre Mediálne.sk riaditeľka PR a komunikácie McDonald's Zuzana Svobodová.

Zdržanlivosť je však namieste. Nie každá z noviniek musí automaticky znamenať, že sa reťazcu začne hospodársky dariť a že si do jeho prevádzok nájde cestu viac zákazníkov.

Prevádzkovatelia niektorých franšízových pobočiek v USA dokonca tvrdia, že napriek novinkám a snahe o zmenu je McDonald's v hlbokej kríze a blíži sa jeho koniec.

Aspoň také sú závery prieskumu, ktorý medzi franšízistami robil analytik Mark Kalinowski z japonskej spoločnosti Nomura. Oslovil 29 majiteľov franšíz v USA, ktorí prevádzkujú 226 reštaurácií.

Vyplýva z neho, že viacerí prevádzkovatelia v dôsledku zavedenia raňajkového menu po celý deň pocítili pokles priemerných tržieb, spomalenie prípravy a výdaja jedál a znamenali vznik chaosu v kuchyni.

Podľa niektorých sa odpútava pozornosť

V ankete sa objavili názory, že zákazníci sa otáčajú reťazcu chrbtom práve kvôli novo zavedeným zmenám. „Zákazníci nás húfne opúšťajú, pretože sme buď príliš pomalí, alebo kvôli nízkej kvalite,“ posťažoval sa podľa portálu Business Insider jeden z oslovených.

Ďalší dokonca obvinil nového generálneho riaditeľa, že „zasial semeno nášho zániku“ a že môže ísť o posledné dni reťazca.

Aj ďalší respondenti vyjadrili nespokojnosť s vedením a novými opatreniami McDonald's. Tvrdia, že plán S. Easterbrooka je nedostatočný a v raňajkovom menu či digitálnych kioskoch vidia len odpútavanie pozornosti od najpálčivejších problémov. Tými sú najmä kvalita potravín a zákaznícky servis.

Negatívnych reakcií od prevádzkovateľov franšíz sa v prieskume nakopilo viac, nemusia však automaticky znamenať, že nespokojnosť panuje u väčšiny. Išlo o malé percento z celkového počtu 14-tisíc reštaurácií v USA, ktoré majú nad vchodom veľké písmeno „M“.

Kritické hlasy majú pravdu v tom, že rozhodnutia nového vedenia pôsobia rozporuplne. Reťazec sa na jednej strane zaviazal zjednodušiť ponuku, na strane druhej ich núti vydávať raňajky po celý deň. Zákazník síce dostane burger s vajíčkom, kedykoľvek si zmyslí, no nie všetky výdajné miesta musia byť na podobnú zmenu pripravené. Kvôli novému konceptu hrozí predĺženie času prípravy jedál a z toho plynúca nespokojnosť zákazníka, tvrdia zástupcovia niektorých pobočiek.

Z pohľadu ďalšieho prevádzkovateľa je práve celý systém priveľmi komplikovaný, ponuka nafúknutá, zameraná na príliš veľkú skupinu ľudí.

McDonald's sa voči výsledkom prieskumu ohradil a tvrdí, že napríklad o celodenné raňajkové menu je veľký záujem.

„Počúvame zákazníkov a drvivá väčšina z 3 100 franšíz tvrdí, že celodenné raňajky sú hit,“ povedala pre Business Insider hovorkyňa.

Firma argumentuje, že ide o pozitívne zmeny, aj tým, že v rebríčku YouGov BrandIndex, ktorý zhromažďuje tisícky značiek po celom svete, sa McDonald's neumiestnil vyššie ani raz za posledné dva roky.

Franšízy hnevá, že sa ľudia najedia lacnejšie

Záporné reakcie zo strany prevádzkovateľov môže spôsobovať hneď viacero faktorov. V prvom rade to je nutnosť nemalých investícií do reštaurácií, aby splnili požiadavky vedenia firmy. Podľa agentúry Bloomberg budú musieť prevádzky investovať až 5-tisíc dolárov do nového vybavenia len kvôli tomu, aby vyhoveli dopytu po vajíčkach po celý deň.

Problémy by mohla spôsobovať aj súčasná príprava hranolčekov a hash browns (zemiakové placky), ktoré v USA podávali počas raňajok. Hovorkyňa siete Lisa McComb ale upozorňuje, že 90 percent prevádzok ponúkalo oba produkty po celý deň aj doteraz.

Okrem financií potrebných na nové vybavenie môžu vnímať franšízy aj iný negatívny ekonomický dopad: pokles tržieb z dôvodu lacnejších raňajkových burgerov. Bloomberg porovnal, že zatiaľ čo raňajkový Egg McMuffin stojí napríklad v Chicagu 3,29 dolára, Big Mac je o vyše dolár drahší a sendvič s grilovaným kuracím mäsom stojí až 4,79 dolára. Aj hash brown sa predáva o 19 centov lacnejšie ako malé hranolky.

Ak tak zákazník siahne na obed po produktoch, ktoré bývali pôvodne vydávané iba doobeda, naje sa lacnejšie a prevádzkovateľ menej utŕži.