Tržby spoločnosti Hermes vzrástli vďaka odolnému dopytu po kabelkách Birkin, čo jej pomohlo vyhnúť sa širšiemu poklesu na trhu s luxusným tovarom, ktorý zasahuje konkurentov, ako je Kering, vlastník značky Gucci.
Spoločnosť Hermes International oznámila, že jej tržby v treťom štvrťroku vzrástli o 11,3 percenta, čím mierne prekonala odhady analytikov. Na druhej strane, spoločnosť Kering varovala, že jej ročný zisk pravdepodobne klesne na najnižšiu úroveň od roku 2016 v dôsledku oslabujúceho dopytu z Číny.
Kabelky Birkin: Luxusný symbol bohatstva aj investičná pasca
Hermes oznámil kvartálne tržby vo výške 3,7 miliardy eur. Divízia koženého tovaru vynikala so 17-percentným nárastom tržieb, ktorý bol podporený pokračujúcim dopytom po ikonických produktoch, ako sú kabelky Birkin a Kelly.
Najbohatšia klientela
Hermes sa počas spomalenia rastu luxusného tovaru drží lepšie ako jeho konkurenti, pretože sa sústreďuje na najbohatšiu klientelu, ktorej výdavky bývajú spoľahlivejšie ako výdavky menej majetných zákazníkov. Francúzska spoločnosť má výhodnú cenovú politiku a dlhé čakacie zoznamy na svoje najžiadanejšie kabelky.
Rast tržieb Hermesu „potvrdzuje odolnosť odvetvia, ktorú podporujú prémiovejšie časti ponuky skupiny.“ ako sú kožené výrobky a konfekcia, uviedol analytik Jefferies James Grzinic.
Finančný riaditeľ Hermesu Eric du Halgouet povedal novinárom, že spoločnosť na začiatku tohto štvrťroka nezaznamenala žiadne zmeny v globálnych trendoch.
Akcie Hermesu po oznámení hospodárskych výsledkov vzrástli o 3,4 percenta, čím sa ich tohtoročný zisk zvýšil na približne desať percent. Oproti tomu, akcie spoločnosti Kering od začiatka roka klesli o 41 percent.
V treťom štvrťroku Hermes prekonal očakávania v Európe, Japonsku a Amerike, pričom v regióne zahrňujúcom Čínu zaznamenal rast iba o jedno percento, čo bolo menej ako očakávaný 2,3-percentný rast. Všetky divízie zaznamenali nárast, s výnimkou divízie hodiniek, ktorá sa prepadla o 18 percent, čo bolo dvojnásobne viac, ako predpovedali analytici.
Napriek tomu, že sa návštevnosť obchodov v Číne od začiatku roka spomalila, Hermesu sa podarilo udržať dobré výsledky vďaka najvernejším zákazníkom, ktorí naďalej utrácajú za najdrahšie produkty, ako sú šperky, kabelky a konfekcia, dodal du Halgouet.
Slabší konkurent
Spoločnosť Kering oznámila, že jej prevádzkové príjmy môžu tento rok dosiahnuť približne 2,5 miliardy eur, čo by bola najnižšia úroveň za posledných osem rokov.
Príjmy zo značky Gucci, ktorá tvorí väčšinu zisku firmy Kering, sa tržby v treťom štvrťroku oproti predchádzajúcemu roku prepadli o 25 percent. Tieto výsledky odrážajú výzvy, ktorým čelí Kering pri obnove svojej vlajkovej značky, a to najmä kvôli ochladzujúcemu sa dopytu po luxusnom tovare v Číne.
Rodina Pinaultovcov, ktorá vlastní 42 percent akcií a 59 percent hlasovacích práv v spoločnosti Kering, tvorí väčšinu majetku zakladateľa Francoisa Pinaulta. Podľa indexu miliardárov agentúry Bloomberg jeho majetok klesol na 21,7 miliardy dolárov, čím v tomto roku vymazal 13,8 miliardy dolárov.
- Lesk a bieda luxusu
Analytici hovoria o viacerých dôvodoch, prečo je tento rok akciový segment luxusného tovaru pod tlakom, pričom k najzásadnejším príčinám zaraďujú tieto javy.
• Ekonomické spomalenie v Číne
Pomalé oživenie čínskej ekonomiky po tom, čo bola kľúčovou hybnou silou luxusnej spotreby, výrazne ovplyvnilo trh s luxusným tovarom. Značky ako LVMH, Kering a Hermès zaznamenali pokles predaja v Ázii, najmä v Číne, čo výrazne zasiahlo výšku ich tržieb.
• Oslabené spotrebiteľské výdavky v USA a Európe
Vysoká inflácia a rastúce úrokové sadzby znížili kúpnu silu spotrebiteľov na kľúčových trhoch, ako je Európa a Severná Amerika. Spotrebitelia míňajú menej na luxusné predmety vrátane luxusného tovaru Hermès, čo vytvára ďalší tlak na ceny akcií.
• Posuny v spotrebiteľskom správaní
Predajné štatistiky ukazujú, že došlo k výraznému posunu smerom k zážitkom pred luxusnými produktmi, pričom najmä mladšíspotrebitelia uprednostňujú cestovanie a zážitky pred luxusným tovarom.
Z dlhodobého investičného pohľadu však súčasné poklesy akcií firiem predávajúcich luxusný tovar predstavujú investičnú príležitosť nakúpiť akcie týchto firiem v zľavách. Bohatí zákazníci sú menej ovplyvnení ekonomickými poklesmi, respektíve sa s nimi rýchlejšie vyrovnajú.