Trh s automobilmi za Atlantikom sa preberá k životu. Potvrdili to výsledky amerických značiek Ford Motor a General Motors. Druhá najväčšia americká automobilka Ford Motor predala vo februári medziročne o 43 percent vozidiel viac. Celkový predaj Fordu presiahol 142-tisíc áut, čo bolo o vyše tristo kusov viac ako v ten istý mesiac predal americký líder General Motors. Ford porazil v mesačnom predaji svojho väčšieho rivala na domácom trhu prvýkrát od roku 1998.

Podľa analytika John Wolkonowicza z IHS Global Insight je to obrovské víťazstvo, nakoľko ide o klasických konkurentov ako sú napríklad v predaji nápojov Pepsi a Coca Cola, dodáva. Analytici na Wall Street čakali, že predaje Fordu poskočia „len“ o tretinu. General Motors predal medziročne iba o 12 percent viac vozidiel a nenaplnil očakávania domácich odborníkov, ktorí čakali až pätinový rast.

Americké automobilky si dokázali vo februári opäť uchmatnúť najväčší trhový podiel na domácom trhu. Podľa údajov Autodata im v súčasnosti patrí 46,6-percentný podiel na trhu a ázijským značkám 44,8 percenta trhu. Celkový predaj automobilov v USA vzrástol za február medziročne o 13 percent a za posledných 12 mesiacov sa predalo spolu 10,28 milióna vozidiel. Vo februári 2009 to bolo 9,17 milióna automobilov.

Darilo sa aj vybraným ázijským značkám. Dvojciferne rástli predaje Honde, Nissanu a juhokórejskej skupine Hyundai Motor. Ostro sledovaná Toyota oznámila, že na americkom trhu predala medziročne o 8,7 percent menej automobilov (vyše 100-tisíc kusov). Väčšina analytikov čakala viac ako 10-percentný pokles.

Najväčšia svetová automobilka, ktorá sa borí s problémami s kvalitou pri niektorých modeloch, ale nestráca svojich fanúšikov v takej miere ako sa čakalo. Podľa prieskumu Gallupovho inštitútu si 82 percent oslovených ľudí myslí, že automobily Toyoty sú bezpečné a tri štvrtiny oslovených majiteľov vozidiel tejto značky nestratilo dôveru. Trhový podiel Toyoty však na americkom trhu prudko klesá. V súčasnosti padol na úroveň 12,8 percenta, pred rokom sa podľa odhadu spoločnosti Autodata pohyboval na bezmála 16 percentách. Ford vo februári zvýšil svoj trhový podiel na 18,2 percenta a tesne prekonal GM s 18,1 percentami.

Foto na titulke - Flickr.com