Fond J&T Investments Sicav na prelome rokov kúpil 50 percent investičných akcií podfondu Sandberg Private Equity 2, a tým sprostredkovane vstúpil do maloobchodného reťazca s potravinami Terno.
Finančná skupina založila fond Sicav začiatkom vlaňajška. Ku koncu roka dosahoval objem 3,3 miliardy českých korún, teda v prepočte približne 126 miliónov eur.
Supermarketom od vypuknutia pandémie tržby ani raz neklesli
Majiteľmi už aj oficiálne
Fond vyhľadáva investičné príležitosti najmä v oblasti neverejne obchodovaných aktív. Hlavným zameraním dlhodobého diverzifikovaného portfólia sú oblasti nehnuteľností, energetiky, médií, cestovného ruchu a voľného času, e-commerce a sektory novej ekonomiky.
Spomínanou akvizíciou podfondu skupiny Sandberg Capital teraz vstupuje aj do oblasti retailu, keďže skupina v roku 2016 prevzala maloobchodnú sieť Terno. Sieť prevádzkuje na Slovensku viac než 130 predajní pod značkami Kraj, Terno a Moja Samoška. Na čele Sandbergu stojí Martin Fedor, bývalý partner vo finančnej skupine J&T. Tiež preto sa neoficiálne o prepojení J&T a Terna hovorilo aj v minulosti.
Terno aj predvlani v strate
Firma prešla od prevzatia Sandbergom reštrukturalizáciou a modernizáciou, čo v kombinácii s expanziou a otváraním ďalších predajní viedlo k rastu tržieb spoločnosti v priemere o 10 percent ročne. V roku 2019 malo Terno real estate s. r. o. podľa portálu Finstat tržby vo výške vyše 139 miliónov eur. Skončilo však s desaťapolmiliónovou stratou.
V strate skončil reťazec aj v predchádzajúcich štyroch rokoch. Finančníci z J&T napriek tomu veria, že sa im investícia oplatí. „Segment maloobchodu a veľkoobchodu s potravinami pokladáme za investíciu so stabilným vývojom a s pomerne nízkou mierou rizika, čo napokon dokazujú aj udalosti posledných mesiacov. Doteraz dosiahnuté výsledky manažérskeho tímu dosadeného Martinom Fedorom spolu s ambicióznymi plánmi nás navyše presvedčili o významnom rastovom potenciáli spoločnosti v nasledujúcich rokoch,“ vysvetľuje hlavné dôvody investície člen investičného výboru J&T Investments Adam Tomis.
Spoločnosť Terno deklaruje, že si chce udržať vysoké tempo rastu aj tento rok. Plánuje otvoriť niekoľko nových predajní, hlavne mimo územia Bratislavy. Jej cieľom je mať zastúpenie celoplošne v rámci Slovenska, teda nielen v hlavnom meste. "Zároveň sa pozeráme po možnostiach akvizícií, nakoľko naším zámerom je tento proces v maximálnej možnej miere urýchliť. Expanzie sa dočkajú oba naše obchodné formáty, teda Terno aj KRAJ. Cieľom, ktorý sme si stanovili na prvý polrok tohto roku, je remodelovať do leta aj posledné predajne Moja Samoška a zmeniť ich na moderné i zákaznícky príjemné prevádzky Terna alebo KRAJa," približuje rozvojové plány marketingový manažér Terno real estate Marek Koštrna.
Záchrana v časoch úpadku
Prvá stopa J&T v Terne siaha už do roku 2012, keď do spotrebného družstva Terno Slovensko vstúpil so svojou cyperskou firmou Condorum bývalý manažér Poštovej banky Michal Holík. Spolupracoval s bývalými manažérmi spoločnosti Billa, ktorí cez firmu Diligentia prevádzkovali sieť malých potravín Moja Samoška, a do portfólia pridal aj dvadsiatku hypermarketov Hypernova a kvarteta menších supermarketov Albert, po odchode holandského koncernu Ahold.
Doba mu však nepriala, pretože hypermarkety stratili na obľúbenosti a aj manažérsky si vzal priveľké sústo. Prevzal totiž už beztak stratový podnik, ktorý sťahoval dole aj zvyšné dve siete. Problémy riešil neskorým platením dodávateľom, čo viedlo k tomu, že regály obchodov začali pripomínať doby socializmu a pri pokladniach v Terne dokonca dlho chýbali žuvačky.
Expanduje aj v tých najhorších časoch. Patrik Tkáč si pripisuje stále nové investície
„Obchod s potravinami je jeden z najťažších a najkomplexnejších typov podnikania. Narazili sme na limity v možnostiach financovať chod spoločnosti, preto bolo potrebné vykonať mnohé racionalizačné kroky. A zmena majiteľa je ich vyústením,“ konštatoval po trojročnej skúsenosti v slovenskom maloobchode M. Holík, keď žezlo vedenia spoločnosti odovzdával M. Fedorovi a Sandbergu Capital.
M. Fedor rýchlo pochopil, že hypermarkety sú minulosťou, sústredil sa na kombináciu formátov malých predajní a Supermarketov a do sietí nalial kapitál, ktorý predchádzajúcemu majiteľovi chýbal. Hodil tak spoločnosti záchranné lano v čase, keď upadala. V súčasnosti ide skôr o injekciu na ďalšiu expanziu. Pri niekoľko rokov trvajúcej stagnácii tržieb a straty ju Terno zrejme opäť nevyhnutne potrebuje.