Parcely pre závod začala od vlastníkov ešte pred oficiálnym oznámením chystanej investície vykupovať súkromná firma za zlomok ceny, ako neskôr ponúkol stáť. Ministerstvo hospodárstva reagovalo oznámením, že parcely od špekulantov vykupovať nebude a že sa neobáva zdržania pri príprave projektu.

Automobilka JLR a slovenská vláda tento mesiac oznámili, že podpísali predbežnú dohodu o postavení nového závodu s kapacitou 300-tisíc vozidiel ročne. Podľa slovenských médií ale už na začiatku leta v okolí Nitry na juhu krajiny súkromná firma Poľnohospodárska pôda začala vykupovať pozemky, na ktorých má stáť továreň britskej automobilky. Pozemky firma získala od niekoľkých desiatok vlastníkov.

Spomínaná spoločnosť v reakcii na výhrady ohľadom špekulatívnych nákupov Poľnohospodárskej pôdy a možného úniku informácií o pripravovanej lokalite pre JLR reagovala oznámením, že oblasť okolo Nitry mala v hľadáčiku už skôr a že vlastníci tamojších parciel súhlasili s cenou v rozpätí od 0,30 do päť eur za meter štvorcový. Štát, ktorý pripravuje lokalitu pre novú automobilku, začal neskôr vykupovať pôdu za cenu okolo 15 eur za meter štvorcový.

Viac ako tri desiatky bývalých vlastníkov pôdy chcú teraz anulovať predaj pozemkov súkromnej firme. Právnik Juraj Bizoň, ktorého advokátska kancelária ich zastupuje, pre Denník N povedal, že išlo o špekulatívne prevody, ktoré príslušný úrad nemal povoliť. Transakciu by podľa neho mali preskúmať prokuratúra a súdy.

„Súdne spory ohľadom pozemkov nebudú mať v žiadnom prípade vplyv na výstavbu strategického parku v Nitre,“ vyhlásila hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.

Podľa nových pravidiel má štát v prípade takzvaných strategických investícií predkupné právo na pozemky. Lokalitu pri Nitre vyhlásila vláda za strategický park začiatkom júla, teda po tom, čo firma Poľnohospodárska pôda začala realizovať prvé nákupy pozemkov.

Investícia JLR na Slovensku v prípade definitívnej dohody dosiahne podľa slovenského premiéra Roberta Fica 1,4 miliardy eur. To by bola jedna z najväčších zahraničných investícií v krajine za posledné roky.

Problémy s vykupovaním parciel zažila krajina už v súvislosti so skorším príchodom kórejskej automobilky Kia Motors, ktorá v roku 2006 na severe Slovenska začala výrobu vo svojom prvom závode v Európe. Majitelia pozemkov sa dostali do sporu so slovenskou vládou ohľadom ceny za pôdu pre automobilku Kia, investíciu to ale nehrozilo.