Business travel. No emails reading. Automatická odpoveď zo schránky elektronickej pošty bola pre reportéra TRENDU úvodným pracovným kontaktom. Ako sa ukázalo neskôr, jej nastavenie výstižne charakterizuje používateľa. Martin Ľupták nerád sedí „na zadku“. Ako šéf firmy zo Žiaru nad Hronom, ktorá podniká v nákladnej cestnej doprave, veľa cestuje po svete, absolvuje obchodné schôdzky a naháňa biznis. Takýto štýl riadenia zapadá ako skladačkové puzzle do obrázka podniku, ktorému velí z postu generálneho riaditeľa od jeho vzniku pred takmer desaťročím.

Akciová spoločnosť Bring Trucking patrí medzi popredných slovenských cestných dopravcov. Aj keď stovky jej typicky zelených ťahačov brázdia predovšetkým zahraničné cesty. Sú rozlietané po Európe a najviac derú pneumatiky v Škandinávii a na Západe. Odpoveď na otázku, prečo je to tak, je prostá. Vyplýva to zo zaradenia žiarskeho dopravcu do štruktúr štátnej Nórskej pošty (Posten Norge), respektíve jej logistickej divízie Bring. Má v rámci nej exkluzívne postavenie jediného medzinárodného kamiónového dopravcu.

Špecifický dopravca

Biznis nákladných cestných dopravcov nie je ľahký chlebíček. Brandžu charakterizujú nízke marže a čoraz viac má problém chýbajúcich vodičov. Na nedostatok práce sa však kamionisti sťažovať nemôžu, aspoň v ostatnom období. „Doprava má jednu výhodu. Vždy sa musí niečo odniekiaľ niekam previezť. Ak ste dobrý, v doprave bude stále čo robiť,“ hovorí optimisticky M. Ľupták. Usmievať sa môže aj pri pohľade na to, ako sa darí spoločnosti Bring Trucking. Prepracovala sa na prvú priečku tohtoročného rebríčka TRENDU, v ktorom sú zoradené najúspešnejšie spoločnosti. O ocenení Firma roka nerozhodla anketa ani komisia, ale dosiahnuté výsledky hospodárenia v rámci hodnotiaceho modelu, ktorý ich porovnáva.

Bring Trucking rastie z roka na rok ako z vody. Vlani firma zvýšila tržby medziročne o zhruba osemnásť percent na 33,9 milióna eur. Od roku 2009 ich zdvojnásobila a tento rok by sa mali tesne priblížiť štyridsiatim miliónom eur. V súčasnosti má Bring Trucking približne päť stoviek zamestnancov, z toho takmer deväťdesiat percent tvoria vodiči. Doteraz otvorila štyri zahraničné pobočky v Hamburgu, Göteborgu, Osle a Rotterdame – v lokalitách, ktoré často križujú ťahače Bringu. Sú to akési základne „obsadené“ mechanikmi a dispečermi. Prezúvajú v nich autá, robia malé opravy. V zázemí si vodiči môžu oprať, ožehliť, navariť, osprchovať sa alebo si v rámci oddychu napríklad zahrať stolný tenis.

Žiarsky Bring sa zásadne odlišuje od klasických slovenských dopravcov. Venuje sa takzvanému truckingu, pri ktorom zapája k vlastným ťahačom návesy klientov. „Sme v podstate hardvér, ktorý ťahá to, čo sa naloží a čo niekto obchodne dohodne,“ približuje M. Ľupták. Flexibilný model je zaujímavý najmä pre veľkých zasielateľov, ako sú napríklad najväčšie špedičné spoločnosti.

Bring Trucking často vozí náklad medzi škandinávskymi krajinami, kde sa hojne využívajú trajekty, na ne sa zväčša naloďujú iba návesy. Veľkú časť kapacít firmy zaberajú trasy medzi Škandináviou a západnou Európou. No jazdí sa aj v iných častiach kontinentu, napríklad na pravidelnej linke medzi Manchestrom a Milánom. Flotilu firmy v súčasnosti tvorí zhruba 330 ťahačov. Väčšinu kapacity vyťažujú zákazníci materského Bringu.

Rýchly rast

Príbeh firmy Bring Trucking sa začal písať v Bratislave, no ešte pod iným názvom. V hlavnom meste sa pred desiatimi rokmi stretol M. Ľupták s Ragnarom Blomquistom, majiteľom rovnomenného nórskeho nákladného cestného dopravcu. S desiatkami kamiónov skôr menším hráčom, ale zameraním na prepravu sypkých materiálov v Nórsku významným. Severania už v tom období začali pociťovať nedostatok šoférov, a tak sa po nich obzerali v cudzine. R. Blomquist chcel pôvodne založiť pobočku v Poľsku, no napokon ho M. Ľupták pritiahol na Slovensko. A keďže sa v tom čase sťahoval z Bratislavy do Žiaru nad Hronom, slovenská pobočka Blomquistu začala fungovať v tomto stredoslovenskom meste.

Plachtovú časť biznisu Blomquistu vrátane slovenskej vetvy zakrátko pohltila expandujúca Nórska pošta. Od roku 2008 už jej ľudia sedeli v predstavenstve slovenskej spoločnosti Blomquist Trucking. Predvlani sa premenovala a odvtedy nesie súčasný názov Bring Trucking. Sídli v areáli hnedého žiarskeho priemyselného parku. Inak, toto mesto je malým centrom firiem s nórskym kapitálom na Slovensku. V susedstve Bringu je výrobca hliníka Slovalco aj producent hliníkových profilov Sapa.

V začiatkoch firmy M. Ľupták osobne vyhľadával nových vodičov. Keď sa dostali na stovku vozov, zamestnávali ho už iné potreby. Pri dvestopäťdesiatich už bolo jasné, že na riadenie firmy nebude stačiť Excel. „Od začiatku sme nemali ani jeden rok taký, že by sme ho mohli kapacitne alebo veľkostne porovnávať s predošlým. Každý rok bol u nás úplne iný,“ hovorí M. Ľupták, ktorý zastáva v Bring Trucking tiež pozíciu podpredsedu predstavenstva.

Žiarsky Bring vozí širokú paletu nákladov. Ryby, mäso, hriadele, pásy, nábytok, odpad, čokoľvek balené. Najväčších zákazníkov má v Nórsku, Holandsku a Dánsku. Patria k nim nielen mäsokombináty, rybné spoločnosti z Nórska, ale tiež švédsky nábytkársky kolos IKEA, pre ktorý rozváža napríklad mäsové guľky do strednej a východnej Európy. Zaujímavé je, že s koncernom IKEA má úzku spoluprácu tiež Firma roka z vlaňajška, lučenecký výrobca nábytku Ekoltech.

O zákazky sa Bring Trucking pasuje s dopravcami z rôznych kútov Európy. K najväčším konkurentom sa radia holandský Heisterkamp (má pobočku v Košiciach), dánsky dopravca Kim Johansen či lotyšská firma Dinotrans so švédskym majiteľom. „Tam, kde jazdíme, nikoho zo Slovenska neregistrujem,“ hovorí M. Ľupták. Bring sa okrajovo venuje aj vnútroštátnej doprave v rámci Slovenska. Má na ňu vyčlenený jeden kamión. Čo sa týka ziskovosti, vo firme sa rozhodne nestratí.

O ľuďoch a bezpečnosti

Otázku, čo je za dobrými výsledkami firmy Bring Trucking v ostatných rokoch, nedostal M. Ľupták iba od TRENDU. To isté vŕtalo v hlave jeho nadriadeným nórskym kolegom. Odpoveď začína od ľudí. V období okolo vypuknutia svetovej hospodárskej a finančnej krízy a nejaký čas potom vyrábali Žiarčania pomerne vysoké straty. No ťažšie časy vo firme neriešili klasickou cestou – prepúšťaním. „Od začiatku mám tých istých štyroch riaditeľov, s ktorými som bol pri zlých výsledkoch. Mám tých istých ľudí aj pri dobrých výsledkoch. Je to o ľuďoch, naozaj ich nemením,“ vysvetľuje M. Ľupták.

V slušnej kondícii sa Bring podľa neho drží aj vďaka dobrej spolupráci s kľúčovými dodávateľmi nafty a kamiónov a s firmou, ktorá im pomáha s riešením cestných poplatkov v Európe. Plusom je tiež stabilný okruh zhruba dvoch desiatok zákazníkov. Nad všetkým je absolútna priorita, ktorej v Bring Trucking prispôsobujú všetku činnosť, a to bezpečnosť šoférov. Vo všetkých autách napríklad objednávajú takzvané alkoholové zámky. „Chceme sa stať „najšialenejšou“ dopravnou firmou, čo sa týka bezpečnosti vodičov. Bez toho, aby nás to Nóri učili,“ približuje M. Ľupták mentalitu vo firme. Žiarčania zdieľajú hodnoty škandinávskeho modelu, spôsobu myslenia, či už pracovného alebo súkromného, s tým, že Nóri ich do ničoho nemuseli tlačiť.

Bring Trucking rýchlo obmieňa vozový park a odpredáva ťahače, ktoré sú prakticky v párročnom zábehu. Najstarší kamión má približne tri a pol roka. Moderné a spoľahlivé ekologické vozidlá napokon požadujú aj veľkí zasielatelia, pre ktorých vozia náklad. Kamióny Bring Trucking ročne najazdia zhruba 38 miliónov kilometrov, od vzniku firmy prešli okolo 220 miliónov kilometrov. Kredit žiarskej firme zvyšujú aj viaceré implementované a certifikované systémy manažmentu.

Limitujúci vodiči

Bring Trucking nie je výnimkou a podobne ako ostatní dopravcovia pociťuje problém s nedostatkom ľudských zdrojov, ktorý limituje rozvojové ambície. V brandži sa už roky zhoršuje situácia, pokiaľ ide o vodičov. Odchádzajúca generácia nemá za seba dostatočnú náhradu, keďže celá Európa zanedbala výchovu nástupcov. Firmy zo Západu riešia ťažkosti aj najímaním ľudí z východnej časti Európy, ktorým dokážu ponúknuť lepšie finančné podmienky, než by dostali doma. Daňou za to býva dlhšie odlúčenie od rodiny.

„Nie sú vodiči, je o nich totálna bitka. Utekajú do Anglicka, lebo tam skoro zastal trh. Situácia v celej Európe je extrémne vážna,“ upozorňuje M. Ľupták. Hovorí, že najradšej by mal všetkých šoférov zo Žiaru nad Hronom, no toľko ich nie je. Keď firma začínala, jej kamióny riadili predovšetkým Slováci. Dnes už je to inak. Prevažujú jazykovo zdatní Rumuni. Jazyková výbava je vzhľadom na medzinárodný charakter podnikania Bring Truckingu nevyhnutná a kľúčová. V nej majú Rumuni, aj tí zo staršej generácie, podľa M. Ľuptáka prevahu oproti inak kompetenčne zdatným Slovákom.

Bring Trucking chce naďalej dynamicky rásť. M. Ľupták hovorí o jednoznačnom pláne stať sa jedným z najlepších a najbezpečnejších hráčov v kamiónovej doprave medzi Škandináviou a Európou. Mať pol tisícky ťahačov a 750 zamestnancov. Ciele im nenadiktovala materská spoločnosť, ale si ich vytýčili sami. Keby nebola kritická situácia s vodičmi v Európe, tak na zamýšľané méty by sa firma podľa šéfa dostala do roku 2018.

Žiarčania stále sídlia v prenajatých priestoroch. Nakreslený však už majú projekt vlastného sídla. Výber miesta a samotnú výstavbu zatiaľ odložili, kým sa nestabilizuje situácia s vodičmi. Ďaleko od Žiaru nad Hronom sa však pohnúť nechcú.

Malý, ale úspešný

Bring Trucking je malou súčasťou Nórskej pošty, pre ktorú celkovo pracuje približne 24-tisíc ľudí. Zhruba polovica je zaradená pod samotnú poštu a druhá pod vetvu Bring, ktorá sa venuje logistike a zasielateľstvu. Slováci sa v skupine nestratia. „V celej Nórskej pošte som bol momentálne hviezda a výsledkami sme boli najlepší,“ konštatuje M. Ľupták.

Posten Norge patrí k najväčším nórskym spoločnostiam. Podľa M. Ľuptáka je ukážkou toho, ako sa dá zo štátneho podniku urobiť prosperujúca firmu, keď sa chce.

Bring je na domácom trhu suverénnou jednotkou, keď príde na dopravu, distribúciu alebo logistiku. Zámerom skupiny je stať sa jedným z najvýznamnejších hráčov na trhu celej Škandinávie. Na to, aby mohli uspieť, potrebujú aj firmu, ktorá dokáže ťahať návesy a obchodnú logistiku. A to je zmysel Bring Truckingu, špecialistu na medzinárodnú kamiónovú a povolenú kabotážnu dopravu v rámci inej než domovskej krajiny. Na vnútroštátnu prepravu po škandinávskych krajinách má skupina osobitných dopravcov.