Trojkou sklárskeho priemyslu na Slovensku je dlhodobo tradičný slovenský výrobca úžitkového skla Rona z Lednických Rovní. V rebríčku pred ním je len trnavský Johns Manville Slovakia, ktorý patrí do portfólia miliardára Warrena Buffetta, a Vetropack z Nemšovej, člen rovnomennej švajčiarskej skupiny. Spoločnosti Rona z okresu Púchov sa vlani podarilo zvýšiť tržby o 35 percent, na takmer 99 miliónov eur. Zaznamenala aj rast čistého zisku, a to o 242 percent, na takmer 2,8 milióna eur. Rona je aj vďaka týmto svojim výsledkom nominovaná na prestížnu cenu TREND Firma roka 2023.
Bohatá história
Rona z Lednických Rovní patrí k najväčším výrobcom nápojového skla v Strednej Európe. Skláreň bola založená ešte v roku 1892, čo znamená, že za sebou má vyše 130-ročnú históriu. Začínala výrobou plochého a úžitkového skla, neskôr lisovaného skla. Popri lisovanom skle vyrábala aj ručne fúkané sklo, ktoré sa stalo dominantným artiklom výroby. Dnes sa okrem výrobkov pre bežných spotrebiteľov zameriava aj na produkciu nápojového skla a súprav pre veľkých zákazníkov či dekorovaného skla.
Hlasujte vo výročnej ankete za TREND Manažéra a TREND Investora roka 2023
Zaujímavosťou je, že v štyridsiatych rokoch minulého storočia sklárne spolupracovali pri tvorbe dekorov s profesionálnymi umelcami Vincentom Hložníkom a Martinom Benkom. V päťdesiatych rokoch bola Rona prvá na svete, ktorá uviedla technológiu ťahanej nohy do sériovej ručnej výroby. Vývoj sklárskej výroby v Lednických Rovniach prešiel mnohými organizačnými zmenami a od polovice 60-tych rokov sa zameriaval najmä na postupné zavádzanie strojovej automatickej výroby skla.
Slovenská továreň si celosvetovo vybudovala jedinečné know-how vo forme sortimentu fúkaných kalíškov. Okrem toho disponuje aj s unikátnou technológiou na opracovanie ústneho okraja pohárov laserom. „Realizácia tejto technológie sa ukazuje ako dôležitý prvok v schopnosti presadiť úžitkové sklo v gastronómii, ako aj u klientov v leteckej a lodnej doprave,“ konštatuje pre TREND predseda predstavenstva Rony Stanislav Biroš.
Rast objemu výroby aj cien
Energetická kríza, ktorá sa naplno prejavila v minulom roku, sa dotkla aj Rony. Tá z nej však dokázala vyťažiť nielen rastom tržieb, ktoré boli vyššie než inflácia, ale aj rastom čistého zisku. „Z pohľadu firmy sme ešte v roku 2021 a postupne i v priebehu celého roku 2022 správne analyzovali vzniknutú situáciu a zostavili sme model na udržateľný stav nákladov na jednej strane a výnosov na strane druhej. Aktivizovali sme rezervy, ako aj iniciatívu u našich zamestnancov,“ hovorí S. Biroš.
Minulý rok hodnotí firma veľmi pozitívne a to aj napriek dosahom energickej krízy, ktorej zvládnutie ju podľa jej šéfa posunulo na vyššiu úroveň riadenia. Oživenie na trhoch po kovidovej pandémii prinieslo veľký rast dopytu, ale na druhej strane Ronu zasiahla vojna, energická kríza a inflácia. „Naši zákazníci majú veľké pochopenie aj záujem o naše výrobky a to i za ceny zvýšených predajných cien, do ktorých sme boli nútení v záujme splnenia objednávok preniesť extrémne zvýšené ceny na vstupe. Zároveň sa nám však podarilo objednávkami naplno vykryť disponibilné kapacity či už na strojovej výrobe na všetkých siedmich linkách, ale aj na dekorovaní a ručnej výrobe.“ V tomto roku očakáva firma porovnateľný výsledok ako vlani vrátane zisku.
„V tomto roku pokračujeme v investíciách najmä v oblasti znižovania energetickej náročnosti, znižovania tvorby emisií, ale aj v oblasti výstavby prvého taviaceho agregátu, v ktorom nahradíme nosné médium na tavenie skla zo zemného plynu na kombináciu tavenia prostredníctvom kyslíka a elektrickej energie,“ hovorí S. Biroš. Popritom firma finišuje výmenu osvetlenia, fotovoltiku, automatizáciu balenia a veľa ďalších projektov, ktoré by mali zvýšiť jej konkurencieschopnosť.
Export do celého sveta
Dominantné postavenie v rámci produktov firmy majú tržby za predaj strojne tvarovaných kalíškov a pohárov a z nich odvodených zušľachtených dekorovaných výrobkov. Rona rozvíja aj predaj v segmente kalíškov s ťahanou nohou, ktoré realizuje okrem iného aj v škandinávskych krajinách či v Austrálii, USA, ale napríklad aj v Číne. Okrem toho posilnila svoje postavenie v segmente nápojového skla pre hotely a reštaurácie.
Na export ide približne 98 percent výroby. V štruktúre medzinárodného obchodu firmy už tradične dominujú krajiny OECD. Spoločnosť dodáva svoje produkty do približne deväťdesiatich krajín sveta, pričom podiel vývozu do krajín EÚ predstavuje z celkového objemu predaja zhruba 80 percent. Rona exportuje aj do USA a Kanady, ktoré jej generujú asi desatinu tržieb, ale aj do Číny.
Priemerná prepočítaná zamestnanosť v spoločnosti Rona dosiahla vlani 1 173 pracovníkov, medziročne to bolo o 28 viac, čo súviselo s rastom výroby ale tiež z dôvodu oživenia na trhoch po pandémii.