finančného sektora do rôznych odvetví priemyslu a služieb. Spomalenie ekonomiky, pokles dopytu po tovaroch a službách cíti aj globálny logistický biznis.
V rokoch silného ekonomického rastu odvetvie budovalo kapacity. Tie v časoch spomaleného rastu zápasia s klesajúcou vyťaženosťou.
Netýka sa to však iba skladových a logistických centier. S poklesom výkonov môžu počítať aj prepravcovia, tí v minulosti tiež investovali nemalé sumy do rozvoja biznisu.
Z dnešného pohľadu azda až príliš. Logistický biznis však vidí aj v časoch krízy nové možnosti.
Veľké výzvy
Aktuálna finančná kríza, vysychajúce úverové linky a pokles dopytu nútia výrobcov a dodávateľov služieb hľadať vnútorné rezervy. Týka sa to aj logistického biznisu, no ten práve v tejto situácii vidí aj veľké príležitosti.
„Kríza prináša aj šance,“ vyhlásil šéf nemeckého Spolkového združenia logistiky (BVL) Raimund Klinkner. V ťažkých časoch sa firmy podľa neho sústreďujú na svoje hlavné oblasti biznisu, zvyšok je príležitosť na outsourcing.
Zástupca šéfa združenia logistikov Frank Straube práve tu vidí možnosti, ako generovať nový biznis. „Vzhľadom na rastúci tlak na náklady deľba práce a s tým spojené tendencie k outsourcingu skôr rastú,“ tvrdí.
Aktuálne najväčšie výzvy pre logistický biznis sú podľa R. Klinknera otázky životného prostredia, nestabilita trhov a finančná kríza. V tejto súvislosti upozorňuje na súvislosť finančnej krízy so stratou dôvery vo finančné a kapitálové trhy, na odkladanie investícií a pokles dopytu.
Situáciu firmám v odvetví môžu sťažiť aj rastúce náklady na energie, ale aj rastúce mzdy či napríklad zvyšujúce sa poplatky za využívanie infraštruktúry.
Napriek globálnym udalostiam je BVL presvedčené, že logistika má ešte kam rásť. Európske firmy minuli vlani na logistiku a s tým spojené služby zhruba 900 miliárd eur.
Len na Nemecko pripadá viac ako dvesto miliárd eur a logistika je po automobilovom priemysle a strojárstve tretím najväčším priemyselným odvetvím. Sektor zamestnáva priamo takmer 2,7 milióna ľudí, ďalších sedemstotisíc zamestnávajú ich dodávatelia.
Nemecko je pred Francúzskom s výrazným odstupom najväčší logistický trh v Európe, nasledujú Veľká Británia, Španielsko a Taliansko. Na opačnom konci rebríčka sú Malta, Cyprus, Estónsko, Slovinsko a Slovensko. Na porovnanie, nemecký logistický sektor je podľa obratu takmer 76-krát väčší ako slovenský.
Najväčší hráči
Európskej logistike dominujú rovnako ako pri porovnaní krajín aj vo firemných rebríčkoch nemecké spoločnosti. Najväčším logistickým koncernom je tak Deutsche Post/DHL, opäť s výrazným náskokom pred dvojkou z dánska lodiarskym koncernom Maersk.
Rebríček piatich najväčších logistických firiem dopĺňa Deutsche Bahn, švajčiarsky Kühne + Nagel International a francúzsky CMA-CMG. Desiatka najväčších európskych logistických firiem dosiahla v minulom roku tržby z logistiky viac ako 130 miliárd eur.
Deutsche Post/DHL sa podarilo udržať prvenstvo v rebríčku najväčších logistických firiem aj v celosvetovom porovnaní. Na päty jej však dýchajú americké spoločnosti United Parcel Service a FedEx.
Globálnu top päťku uzatvára Maersk a Deutsche Bahn. Desať najväčších globálnych logistických firiem utŕžilo minulý rok v tomto sektore viac ako 192 miliárd eur.