Obchodovanie s akciami taliansko-americkej automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) na milánskej burze bolo vo štvrtok pozastavené po tom, čo sa ich cena prepadla o osem percent. Za poklesom stála správa servera Automotive News, podľa ktorej firma čelí žalobe kvôli nadhodnoteniu údajov o predaji v Spojených štátoch.

Dvaja predajcovia automobilov z Chicaga podľa servera tvrdia, že firma predajcom ponúkala peniaze, ak budú jej nepredané automobily vykazovať ako predané. Automobilka tak podľa žaloby umelo zvyšovala mesačné údaje o svojom predaji v USA. Hovorca podniku sa k žalobe odmietol vyjadriť, píše agentúra Reuters.

„Táto správa prichádza vo veľmi zlej dobe,“ upozornila talianska maklérska spoločnosť Mediobanca Securities s odkazom na emisný škandál nemeckej automobilky Volkswagen. „Akcie automobilových firiem investorov znervózňujú,“ dodala.

Automobilová skupina FCA vznikla predvlani spojením talianskej automobilky Fiat s americkým partnerom Chrysler. FCA je siedmym najväčším výrobcom automobilov na svete.

Padá aj Renault

Výrazný pokles hodnoty akcií zaznamenala na parížskej burze vo štvrtok aj automobilka Renault SA. Akcie klesli podľa agentúry Bloomberg až o 20 percent.

Aj v tomto prípade je dôvodom potenciálny podvod, a to s emisiami. Francúzski vyšetrovatelia navštívili viaceré fabriky automobilky, kde sa testujú štandardy a certifikujú motory a zhabali viacerým manažérom počítače. Vyvolalo to podozrenie, že aj Renault je namočený do podvodu s vykazovaním emisných hodnôt.

Renault latest:- Apparent emissions probe- Computers seized- Shares

Pätinový pokles hodnoty akcií na 72,98 eura bol podľa Bloombergu najväčší od roku 2008. Vo štvrtok klesli aj akcie Peugeout, a to o 8 percent na 13,61 eura.

Fiat a Renault zažívajú na burzách obrovské pády, VW má ďalší problém

Zdroj: SITA / AP

VW s novým aj nedoriešeným problémom

Európska investičná banka (EIB) vo štvrtok v dôsledku emisného škandálu pozastavila poskytovanie ďalších úverov nemeckému automobilovému koncernu Volkswagen. Oznámil to šéf banky Werner Hoyer. Dodal, že EIB teraz skúma, či Volkswagen peniaze z predchádzajúcich pôžičiek nepoužil v súvislosti s falšovaním údajov o emisiách. VW ešte v novembri vyhlásil, že chce zvýšiť svoju zadlženosť, aby dokázal, že má k dispozícii dostatok likvidity na prekonanie škandálu okolo falšovania emisných testov.

W. Hoyer už v októbrovom rozhovore s nemeckým denníkom Süddeutsche Zeitung upozornil, že EIB by mohla požadovať vrátenie peňazí, ak by zistila, že Volkswagen niektorú z jej pôžičiek použil na podvody s testami emisií pri naftových motorov.

Podľa Hoyerovho štvrtkového vyhlásenia banka nemôže vylúčiť súvislosť medzi softvérom umožňujúcim manipulovať s emisnými testami a „časťou úveru od EIB v objeme 400 miliónov eur“.

Tento úver automobilka splatila už v minulom roku. Podľa októbrových informácií denníka Süddeutsche Zeitung poskytla banka Volkswagenu od roku 1990 pôžičky za zhruba 4,6 miliardy eur.

„Rozhodli sme sa zatiaľ pozastaviť akékoľvek nové úvery pre Volkswagen,“ uviedol W. Hoyer. Dodal, že výsledky vyšetrovania budú vyhodnotené najneskôr do jedného roka.

Volkswagenu sa navyše nedarí vyriešiť situáciu s úradmi v USA, kde odhalené podvody s falšovanými hodnotami emisií vlani rozpútali plošné vyšetrovanie automobiliek.

Volkswagen mal v stredu rokovania s americkou Agentúrou pre ochranu životného prostredia (EPA) ohľadom riešenia pre 600-tisíc naftových áut s nadmernými emisiami, no debaty sa skončili bez dohody.

Volkswagen chcel tento týždeň navrhnúť riešenie. Na otázku, či bol na stredajšom rokovaní takýto plán predstavený, ale žiadna zo strán neodpovedala.

Už v utorok kalifornský úrad pre čisté ovzdušie CARB odmietol plán Volkswagenu na zvolanie naftových áut vybavených softvérom, ktorý umožňuje manipulovať s údajmi o emisiách. Podľa úradu je návrh automobilky nedostatočný. Chce však s firmou o riešení tohto problému ďalej rokovať.

Chris Grundler, ktorý riadi oddelenie EPA pre dopravu a kvalitu ovzdušia, na fóre v Detroite vyhlásil, že agentúra chce riešenie čo najskôr, uspokojivý plán ale vraj od Volkswagenu zatiaľ nedostala.

Šof VW Matthias Müller v nedeľu uviedol, že zhruba 430-tisíc dotknutých vozidiel v USA by mohlo byť vybavených novým katalyzátorom. V rámci svojej prvej návštevy Spojených štátov od septembrového nástupu na najvyšší post vo Volkswagene ale tiež vyhlásil, že za emisným škandálom stoja nedorozumenia a samotný škandál predstavuje technický, nie etický problém.