Taliansky automobilový koncern Fiat oznámil, že plánuje investovať do domácich závodov 20 miliárd eur. Týmto krokom chce vyvrátiť klebety o tom, že sa chystá presťahovať sídlo spoločnosti do Spojených štátov. Plánuje aj zvýšiť produkciu vozidiel na tomto trhu viac ako dvojnásobne.
„Fiat je nadnárodná spoločnosť, ktorá expanduje globálne, no zachováva si talianske srdce,“ uviedol cez víkend taliansky minister priemyslu Paolo Romani. Podľa agentúry AFP by mala firma v budúcnosti zvýšiť svoje výrobné kapacity v Taliansku na 1,4 milióna áut ročne. Teraz dosahuje produkcia okolo 650-tisíc vozidiel. Generálny riaditeľ spoločnosti Sergio Marchionne informoval o nových investíciách po stretnutí s talianskym premiérom Silviom Berlusconim.
Veľkú vlnu diskusií vyvolala správa o presťahovaní sídla firmy do Spojených štátov. S. Marchionne najskôr oznámil, že Fiat by sa mohol do troch rokov spojiť s americkou automobilkou Chrysler, v ktorej už vlastní štvrtinový podiel a v podstate ju aj manažérsky ovláda. No neskôr uistil, že súčasné sídlo spoločnosti, ktoré sa nachádza v Turíne, ostane zachované. Fiat tiež vlastní opcie na kúpu akcií Chrysleru, vďaka ktorým plánuje ešte v tomto roku zvýšiť svoj doterajší podiel na 51 percent a získať tak majoritný podiel v spoločnosti.
Rozpory a nezrovnalosti vo vyjadreniach vedenia automobilky pobúrili v Taliansku nielen zamestnancov firmy, ale aj verejnosť. Značka Fiat je totiž jedným zo symbolov krajiny a zároveň aj najväčším súkromným zamestnávateľom. I keď sa v blízkom čase pravdepodobne na fungovaní automobilky nič zásadné nezmení, nie je vylúčené, že neskôr k tomu predsa len dôjde.
S. Marchionne je jedným z veľkých kritikov pracovných praktík v Taliansku. Tvrdí, že systém je k zamestnancom príliš zhovievavý, čím uberá spoločnosti na konkurencieschopnosti a oproti rivalom ju stavia do ťažkej pozície. Prednedávnom sa do neľahkej situácie dostal výrobný závod Mirafiori v Turíne. Aby sa fabrika vyhla zatvoreniu, robotníci boli nútení pristúpiť k zníženiu platov a dlhšiemu pracovnému času. I keď odbory kritizujú vedenie spoločnosti z vydierania zamestnancov, bez týchto opatrení by sa pravdepodobne fabrika zatvoreniu nevyhla.
Ilustračné foto na titulke - Fiat