Na koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) sa v poslednej dobe upla veľká pozornosť predovšetkým kvôli „dobrovoľnému“ odchodu šéfa Ferrari Luca di Montezemolo. Na jeho miesto pred dvoma týždňami nastúpil šéf taliansko-amerického gigantu Sergio Marchionne, ktorý slovo „exkluzivita“ zrejme poňal troška odlišne a do firmy zavádza nové móresy.
Koncern FCA aktuálne schválil oddelenie talianskeho koňa od materskej spoločnosti a jeho vstup na burzu ako samostatného subjektu. Obchodovať sa bude s 10 percentami akcií firmy, ktoré by mali vyniesť firme 500 až 600 miliónov dolárov. Zostávajúci podiel Ferrari potom bude rozdelený medzi akcionárov FCA.
FCA poverila manažment, aby dokončil oddelenie Ferrari v budúcom roku. Trhová hodnota Ferrari sa pohybuje okolo úrovne 5,8 miliardy eur.
Na dlh Fiatu
Tento krok je v priamom rozpore s predošlými vyhláseniami nového šéfa, ktorý naznačil, že Ferrari nie je na predaj - teraz na predaj je, aj keď nie celý. Koncern FCA však nemá inú možnosť, pretože jeho vlastný biznis je stratový.
Dlh Fiatu totiž v treťom štvrťroku tohto roka narástol o 1,7 miliardy eur na 11,4 miliárd - údajne kvôli sezónnym vplyvom. Celému koncernu sa však darí – zisk je na úrovni 188 miliónov eur, čo je síce o milión eur menej ako vlani, ale tržby medziročne rástli o 12 percent na 23,55 miliardy eur.
Oddelenie divízie Ferrari je podľa firmy súčasťou plánu na získanie nového kapitálu na financovanie budúceho rastu zlúčenej skupiny. Skupina má skutočne ambiciózny plán rozvoja, ktorý pre budúce roky počíta s investíciami v sume 48 miliárd eur. Ešte v máji skupina prezentovala plán, v ktorom chce predať sedem miliónov áut (vlani predala 4,4 miliónov kusov).
Podľa aktuálne zverejnených výsledkov skupina, do ktorej patria okrem zmienených značiek aj Alfa Romeo, Dodge, Maserati alebo Jeep v poslednom štvrťroku hospodárila s príjmami 23,5 miliardy eur a čistým ziskom 188 miliónov eur. Samotná značka Ferrari sa na tomto výsledku podieľala minimálne.
Čaro exkluzivity ohrozené
Keďže ide o exkluzívne autíčko skupine utržila len 662 miliónov eur, čo predstavuje necelé tri percentá tržieb celej skupiny. Konkrétne za ostatný štvrťrok vyrobila len 1610 vozidiel, kým celá skupina za rovnaké obdobie dodala na trh viac ako milión áut.
Nový šéf koncernu Sergio Marchionne chce zvýšiť predaje áut Ferrari až na 10-tisíc kusov ročne (teraz predaj dosahuje asi 7 000 vozidiel ročne). Tržby by tak mohli pohodlne presiahnuť miliardu eur.
Jeho predchodca Luca di Montezemolo presadzoval presne opačný kurz. Chcel zvýšiť výnimočnosť vozov Ferrari a hlavne ochrániť značku aj za cenu nižších ziskov.
S. Marchionne oponuje a tvrdí, že pre všetky automobilky platia rovnaké pravidlá a rast zisku je prvoradý. Ľahko sa tak môže stať, že značka predá síce viac áut, ale zarobí na nich menej.
Na svoju najcennejšiu značku sa potom koncern už nebude môcť spoliehať ako na sliepku znášajúce zlaté vajcia, navyše ak dôjde k realizácii plánu B, ktorý dokonca počíta s tým, že by na burzu zamierilo až 50 percent akcií. S. Marchionne by tak síce do dôchodku odišiel zaistený, ale kvôli fanúšikom Maranella však bude musieť chodiť kanálmi, napísal Autonews.com.
Nový šéf má inováciu aj pri limitovanej edícii. Doteraz boli tieto exkluzívne kúsky predstavované až vtedy, keď každá séria už poznala svojich majiteľov, bez toho aby ju stihol spoznať celý svet. To sa má zmeniť a špeciálna edícia by mohla byť predstavená ešte s predstihom, keď je stále možnosť jeho zakúpenia.
Kúpa jedinečného modelu tak má byť prístupná širšej verejnosti, ale na druhej strane za špeciálnu edíciu pre pár vyvolených sa platili horibilné sumy. Kým priemerná cena „bežného“ modelu sa v priemere na svete pohybuje okolo 250-tisíc eur aj vďaka čakacím dobám a exkluzivite, ceny áut zo špeciálnej edície stáli viac ako milión eur.