Možno ste o značke Dedoles vlani nevedeli, ale po tohtoročnej jari ju už pozná vari každý. Firme sa podaril husársky kúsok, ktorý sa tak často nestáva. V čase, keď bolo mnoho ľudí pre nástup pandémie izolovaných doma s pesimistickou náladou, zaútočili na nich na webe a v televízií tri veselé tancujúce škrečky v ponožkách s jednoduchým a chytľavým popevkom s názvom firmy.
Zásah reklamy možno prirovnávať k alzáckemu zelenému mimozemšťanovi, najmä u detí. Na sociálnych sieťach vznikla dokonca „Dedoles výzva“, kde ľudia rôzneho veku napodobňujú tanec škrečkov a ich videá majú stovky až tisícky videní.
Reklama nemusí mať logiku...
Reklamná agentúra dostala od majiteľa firmy Jara Chrapka jednoduché zadanie. Zvýšiť znalosť značky, ktorú si budú ľudia spájať s farebnými ponožkami. Mala vytvoriť jedinečné znaky, ktoré by spoločnosť mohla používať dlhodobo. A chcel niečo veselé.
Výsledkom boli tancujúce škrečky. „Efektívna reklama nemusí byť vždy logická, nemusí obsahovať posolstvá, benefity, či explicitné prísľuby,“ hovorí J. Chrapko.
Čísla jeho názor potvrdzujú. Dedoles zaznamenal na slovenskom trhu v marci, ešte pred spustením kampane, medziročný nárast predaja o 40 percent. Na konci apríla to už bolo v porovnaní s minulým rokom nárast o 500 percent.
Propagácia značky vlani pozostávala prakticky len z aktivačných kampaní v online priestore, najmä akciových zliav, výpredajov a súťaží. Zlom prišiel na jar s nasadením škrečkov v televízii.
„Neočakávali sme rýchlu návratnosť. Výsledky nás však prekvapili, pretože investície sa nám vrátili už počas trvania jarnej kampane,“ prezrádza majiteľ firmy. „Napokon sme sa v tom období dostali na 15. miesto medzi top inzerentami v televízii,“ dodáva J. Chrapko.
...niekedy stačí, keď je veselá
Nasadenie reklám v televízii sa tak stalo pevnou súčasťou kampane na Slovensku a v Čechách a zvažujú sa aj ďalšie krajiny, kde spoločnosť pôsobí. V tomto roku sa investície do nej pohybujú na úrovni stoviek tisíc eur.
Načasovanie veselej reklamy do pomerne smutného obdobia bolo dielom náhody. „Kampaň, ktorá prebiehala v marci a apríli, sme mali naplánovanú od konca minulého roka. Pôvodný plán bolo mať v televízii nasadenie na úrovni prvého kvartilu najväčších inzerentov. Pre krízu niektoré firmy zrušili alebo presunuli kampane na neskoršie obdobie, čim nám vytvorili väčší priestor,“ vysvetľuje šéf firmy.
Expanzia do zahraničia
Obrat a zisk sa firme podarilo zvýšiť ešte vlani, pred tohtoročnou úspešnou marketingovou kampaňou. Oproti roku 2018 jej tržby narástli o takmer deväť miliónov eur na vyše 14 a pol milióna eur. Vlani zaknihovala aj o pol milióna eur vyšší zisk – približne 573-tisíc eur, kým predtým bol iba na úrovni vyše 41-tisíc eur.
Podľa majiteľa sa naplno prejavila zmena biznis modelu, teda prechod od predaja tričiek na výrobu vlastných produktov, ktoré pre ňu navrhuje najmä interný tím slovenských dizajnérov. "Momentálne sa nám darí výborne. Celý tím je síce pod veľkým tlakom, ale vezieme sa na úspešnej vlne. Rebranding nám vyšiel, medziročne rastieme 200%," spokojne konštatuje J. Chrapko. "Máme však veľký rešpekt pred výzvami, ktoré pred nami stoja. Stále sa nad nami vznáša hrozba menom COVID-19. Pripravujeme krízové scenáre a dúfame, že sa nám vírus vyhne," dodáva.
Tkáč a Křetínský chcú v sieti Metro väčší kus koláča. Predtým uspeli vo francúzskom Casine
Za rast v nemalej miere vďačí aj novému nastaveniu procesov, od online marketingu, cez skladový manažment až po distribúciu balíkov do viacerých krajín EÚ. „Náš biznis model začal fungovať aj na náročných trhoch, aké sú v Nemecku či Poľsku. To nás posmelilo skúsiť expandovať do ďalších veľkých krajín únie, ako napríklad do Francúzska či Veľkej Británie,“ hovorí J. Chrapko.
V súčasnosti pôsobí online shop v 19 krajinách. Kľúčovými sú zatiaľ stále slovenský a český trh, ktoré tvoria takmer polovičný podiel predaja. Zvyšok sú ostatné krajiny Európy, z ktorých vedie Nemecko. „Tento pomer sa však začína medziročne meniť,“ dodáva majiteľ. V októbri firma plánuje rozšíriť online obchod o ďalšie dve krajiny, Španielsko a Taliansko.
Z online aj do kamenných predajní
Expanzii firmy na zahraničné trhy má pomôcť aj jej marcová akvizícia britského veľkoobchodu Something Different Europe („Somdiff“), ktorý sa zaoberá aj zasielaním balíčkov zákazníkom a predajom na retailových platformách. Slovenská firma s ňou spolupracuje od roku 2011, postupne sa stala jej najväčším zákazníkom a neskôr prišla ponuka na kúpu spoločnosti.
„Somdiff má výborne nastavený logistický systém s minimálnou chybovosťou v sklade. Využívame ho hlavne ako distribučný sklad pre západné trhy. Vďaka tomu, že máme zamestnancov aj v Británii, sme sa rozhodli spolu s nimi spustiť aj prvý pop-up store v Anglicku,“ hovorí J. Chrapko.
Po vybudovaní znalosti o značke chce firma zvyšovať aj fyzickú dostupnosť svojich výrobkov. Vlani na jeseň otvorila prvý predajný stánok v obchodnom centre Bory Mall v Bratislave. Na konci leta spustila predajné kiosky v bratislavských obchodných centrách Avion Shopping Park a Aupark, v košickom centre Atrium Optima, trenčianskom obchodnom centre Laugaricio a v Banskej Bystrici v Shopping centre Europa. Do konca roka by k nim mali pribudnúť aj ďalšie. Kamenný obchod v spolupráci s miestnym partnerom otvorila firma aj v Holandsku a chystá sa tam spustiť ešte jeden.
Výroba v zahraničí
Veselé ponožky sú charakteristické tým, že pár tvoria ponožky s rôznymi vzormi. „Každá je iná, ale spolu tvoria dokonalý pár,“ spomína slogan J. Chrapko. Rovnaký princíp aplikujú aj pri spodnej bielizni, legínsoch, či plavkách.
Ponožky si podľa návrhov najmä spomínaných slovenských dizajnérov dáva firma vyrábať v Turecku, ktoré má dlhodobú tradíciu v textilnom priemysle. Silónové ponožky vyrábajú v Taliansku. Spodná bielizeň a iný letný sortiment je z Číny.
Šéfka výrobcu fólií zo Šenkvíc: Nechcem byť otrokom ekonomického rastu
Pri výrobe využívajú hlavne prírodné materiály, predovšetkým bavlnu, bambus, ale tiež recyklované materiály. „Snažíme sa limitovať akékoľvek zbytočné plastové balenia a väčšinu produktov balíme do papierových obalov,“ deklaruje majiteľ Dedolesu.
S rozširujúcim sa portfóliom výrobkov a expanziou na ďalšie trhy je firma prirodzene nútená vyhľadávať po celom svete aj nových dodávateľov. Od výrobcov vyžaduje všetky certifikáty, ktoré zaručujú dodržiavanie ľudských práv, bezpečnosť pri práci a ochranu životného prostredia. „Zatiaľ máme na nich naozaj šťastie. S každým z nich máme veľmi dobré vzťahy,“ uzatvára J. Chrapko.
Konkurenta potrápila pandémia
Asi najviditeľnejším konkurentom pezinskej spoločnosti Dedoles je u nás slovenský výrobca ponožiek so značkou Fusakle – spoločnosť Eric SK, s. r. o., z Banskej Štiavnice. Od Dedolesa sa líši práve tým, že výrobu má na Slovensku, čo je aj silnou súčasťou prezentácie značky.
Hospodárske výsledky zverejnil Eric SK zatiaľ iba za rok 2018. Vtedy firma dosiahla obrat dva a pol milióna eur a rok ukončila so ziskom vyše 700-tisíc eur. Ako však prezradil jej spoluzakladateľ Ján Anguš pre portál Startitup, koronakríza firme spôsobila obmedzenie výroby, prepad tržieb a čiastočné prepúšťanie zamestnancov. Po uvoľnení opatrení však plánovali opäť rozšíriť výrobu a prísť na trh aj s novými kolekciami.