Zdroj: Facebook / Eatsa
Zákazníci si pri vstupe objednajú a zaplatia jedlo prostredníctvom iPad kiosku. Objednávka sa automaticky posunie do kuchyne, ktorá sa skrýva za stenou zo sklenených vitrín. Ihneď ako bude jedlo pripravené, personál ho vloží do jednej z vitrín. Vitrína sa rozsvieti s menom zákazníka, ten si objednávku vyzdvihne a môže bez pozdravu odísť.
Počas celej transakcie zákazník neuvidí žiadneho zamestnanca, ekonomický portál Business Insider prirovnáva fungovanie prevádzky k fungovaniu predajného automatu. Reštaurácia otvorila prvú prevádzku v septembri minulého roka, v súčasnosti má dve pobočky, v San Franciscu a Los Angeles. Tohtoročné plány majiteľa počítajú s ďalšími desiatimi pobočkami.
Od Googlu k fast foodu
Eatsa sa zaraďuje k ďalším podnikom, ktoré chcú využiť módnu „gastrovlnu“ a dopyt zákazníkov, najmä millenials a mladých ľudí, po zdravšom fast foode, čomu zodpovedá aj hlavný artikel podniku. Tým je quinoa, bezlepková alternatívna obilnina pôvodom z Južnej Ameriky, ktorú podnik ponúka v rôznych vegetariánskych kombináciách.
Podnik sa takisto chváli počítačovým systémom, ktorý si pamätá predošlé objednávky zákazníka. Samoobslužný kiosk tak pri výbere využíva predchádzajúce údaje a prednostne ponúka zákazníkom quinoa misky s ich konkrétnymi obľúbenými surovinami. Podnik si stanovil jednotnú cenu 6,95 amerických dolárov (6,30 eura) za jednu misku.
Za podnikom stojí David Friedberg. Kedysi pracoval v spoločnosti Google, zároveň bol spoluzakladateľom spoločnosti The Climate Corporation, ktorá pomáhala farmárom a poľnohospodárom zlepšovať produktivitu predpovedaním počasia. Spoločnosť následne v roku 2013 predal firme Monsanto, najväčšiemu výrobcovi osív na svete, za jednu miliardu amerických dolárov.
D. Friedberg pre noviny New York Times priznal, že automatizácia preniká do reštauračného biznisu čoraz viac a vďaka absencii obsluhy ušetrí relatívne vysokú mesačnú čiastku. „Nazval by som to inak ako reštauráciou. Je to skôr systém donášania jedál,“ dodáva.
Či je automatizácia takéhoto charakteru pre ekonomiku dobrá alebo zlá, je diskutabilné. Noviny The New York Times zdôrazňujú, že pozície vo fast foodových prevádzkach tradične patria k najmenej plateným pozíciám. D. Friedberg je na strane optimistov, ktorí si myslia, že automatizácia prospieva celej spoločnosti, aj keď to nevyhnutne niektorým ľuďom môže uškodiť. Naznačuje, že nikdy nebola doba, kedy by sa ľudia nesťažovali na technológiu, ktorá by ich okrádala o prácu.