Silné značky budú môcť v budúcnosti žalovať internetové obchody za účasť na porušovaní pravidiel, ktoré súvisia s ochrannými známkami na ich výrobky. Na základe tohtotýždňového rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie totiž budú môcť národné súdy brať online obchody na zodpovednosť v súvislosti s predajom napodobenín produktov známych značiek. Dokonca by im mohli nariadiť, aby zastavili zneužívanie značky a pomohli identifikovať predajcov napodobenín.
Typický príklad je predaj cez internetové aukčné siene. Kvôli jednej z nich sa toto porušovanie práv držiteľov ochranných značiek dostalo do rúk sudcov. Už vyše štyri roky sa ťahajú spory francúzskeho kozmetického gigantu L'Oréal s britskou vetvou online obchodov eBay. L'Oréal obvinil portál, že slabo bráni predaju napodobenín značkových produktov. Sťažoval sa aj na predaj takzvaných testerov, teda skúšobných balení kozmetických produktov, na ktorých býva uvedené, že nie sú na predaj.
Okrem toho Francúzi napadli internetový obchod aj s tým, že cezeň beží predaj tovarov, ktoré neboli určené pre európsky trh. Londýnsky Najvyšší súd nedal kozmetickej firme celkom za pravdu, no konštatoval, že eBay mohol urobiť pre ochranu značkových produktov viac. Pred dvoma rokmi sa londýnski sudcovia navyše obrátili na Súdny dvor EÚ so žiadosťou o spresnenie podmienok, pri ktorých možno hovoriť o spoluúčasti internetových obchodov na porušovaní ochrany značiek.
Európsky súd dal eBay za pravdu len v jednej veci, keď konštatoval, že webové obchody nezneužívajú známky, ak nechajú svojich klientov ukazovať na stránkach logá značiek. Senior riaditeľ eBay Europe Stefan Krawczyk to komentoval pomerne sucho: „Rozsudok prináša isté vyjasnenie do niektorých tém a potvrdzuje, že v Európe možno online obchodovať so všetkými značkami.“ V kľúčovej časti svojho verdiktu európski sudcovia vyhlásili, že online obchody môžu byť brané na zodpovednosť, ak „hrajú aktívnu úlohu pri predaji napodobenín.“
Spoločnosť eBay sa dosiaľ bránila zodpovednosti s tým, že napodobeniny nevyrába a čisto technicky ani nepredáva. Aj keď verdikt Súdneho dvora EÚ samotný predaj cez stránky typu eBay nezakazuje, rozhodol, že ak sa online obchod zúčastní podpory predaja napodobenín, má svoj podiel aj na zneužití ochrannej známky. Ako „aktívnu úlohu“ v predaji pritom eurosudcovia vidia nielen priamu reklamu či technickú spoluprácu s predajcami napodobenín. Vnímajú tak aj nákup preferovaných pozícií na internetových vyhľadávačoch pre túto klientelu webových obchodov. To znamená, že súdy v európskych krajinách budú môcť trestať všetky články predajného reťazca napodobenín známych značiek. Môžu im nakázať takýto predaj zastaviť alebo dokonca pomôcť identifikovať predajcov napodobenín.
Verdikt predstavuje vážny zásah do internetového obchodu. Kirsten Gilertová, partnerka britskej právnickej firmy Marks & Clerk Solicitors, ktorá sa špecializuje na právo duševného vlastníctva, ho jednoznačne označila za víťazstvo silných značiek. „Roky sledovali, ako internet umožňuje predaj falzifikátov. Produkty, ktoré by inak bolo možné kúpiť iba u pouličných predavačov, sa ponúkali zákazníkom aj v súkromí ich domovov,“ citovala ju stránka britskej BBC. Po verdikte bude musieť eBay a ďalšie online obchody zvýšiť pozornosť a sledovať, s čím sa sa ich stránkach obchoduje, dodáva právnička.
Foto na titulke – Flickr.com