Michal Meško stál v roku 2000 pri vzniku internetového kníhkupectva Martinus.sk, pre ktorého kamennú verziu predtým pracoval. Dnes je spolumajiteľom a CEO Martinusu, najväčšieho internetového kníhkupectva a druhého najväčšieho predajcu kníh na Slovensku. V súčasnosti prevádzkuje v krajine dvanásť kamenných predajní a zároveň aj internetové kníhkupectvo v Českej republike.

Doposiaľ spojil vyše milión čitateľov s viac ako 20 miliónmi kníh. Martinus sa môže dlhodobo pochváliť každoročným nárastom tržieb, ktoré v roku 2019 atakovali hranicu 27 miliónov eur. Riaditeľ obľúbenej siete kníhkupectiev sa v roku 2018 stal víťazom ceny TREND TOP Manažér roka a zároveň je čerstvým víťazom 15. ročníka EY Podnikateľ roka 2020.

V rozhovore sa tiež dočítate:
  • Ako sa Martinusu darilo počas pandémie
  • Do čoho musí v budúcnosti investovať
  • Koľko stojí otvorenie stredného a veľkého kníhkupectva
  • Čo na Slovensku sťažuje podnikanie
  • Aké má Martinus ambície v oblasti expanzie

Rok 2020 výrazne poznačila pandémia nového koronavírusu. Ako ste vlaňajšok prežili z pohľadu Martinusu?

Celý predchádzajúci rok bol jedna húsenková dráha a veľký šok pre všetkých. Keby som ho mal zhrnúť, tak vzhľadom na všetky okolnosti sme dopadli až veľmi dobre. Nemôžeme sa sťažovať. Som veľmi rád, že piliere na ktorých sme sa snažili stavať sa navzájom podržali.

Už je to viac ako rok, čo sa zatvorili obchody, ktoré nám za bežných okolností robili viac ako 40 percent obratu. Síce máme e-shop, ale zo dňa na deň sa nám zavrela veľká časť bežného biznisu, vrátane kaviarní. Naviac ešte aj z internetových objednávok sa veľká časť preberá priamo v kníhkupectvách.

Väčšina obratu sa fyzicky zvykla diať v našich kamenných kníhkupectvách. Tým pádom aj pre nás to bol obrovský šok, ale som veľmi rád, že pomerne rýchlo si zákazníci našli cestu späť cez online prostredie. Neviem ešte povedať presné čísla, ale narástli sme približne okolo 10 percent.

Počas pandémie sme samozrejme zaznamenávali rast samotného e-shopu. Čísla veľmi lietali, no boli dni aj týždne, kedy e-shop rástol aj cez sto percent. Rast sme určite cítili. Vzhľadom na pandémiu a všetko s ňou spojené je to veľmi dobré číslo. Sme radi, že výpadok v kamenných prevádzkach sa nám podarilo dobehnúť cez internetový obchod.

Šimon Šicko, Pixel Federation
Neprehliadnite

EY Podnikateľ roka: Fellner, Šicko aj Trnka. Toto je 14. víťazov histórie súťaže

Väčšina internetových obchodov zaznamenala počas pandémie rekordné tržby. Veľmi silný bol napríklad Black Friday či obdobie pred Vianocami. Bolo to podobne aj u vás?

Black Friday je špecifická vec, ktorú sa snažíme nepodporovať nad rámec toho čo sa aj tak deje. Počas Black Friday sme naopak povedali, aby ľudia chodili nakupovať do malých kamenných kníhkupectiev, lebo tie to teraz potrebujú viac.

Ale áno, ak sa nemýlim, tak za minulý rok v top desať historicky najsilnejších dní, väčšina bola v minulom roku. Vyše 40 percent obratu sa udeje v poslednom kvartáli roka. Za bežných okolností dokáže aj jeden deň rozhodnúť o tom, či ste mali dobrý rok alebo nie.

Tušili sme, že Vianoce budú v tomto období kľúčové, pretože ak by nastal lockdown od začiatku decembra, tak máme síce e-shop, no mohlo by sa stať, že kuriéri nebudú stíhať doručovať. Zároveň, ak aj nebude lockdown, tak v kníhkupectvách budú limity, a u nás to posledný týždeň pred Vianocami vyzerá ako hlava na hlave.

Bolo nám jasné, že takto to nebude môcť vyzerať. Nielen kvôli obmedzeniam, ale aj preto, že by to nebolo správne. Aj z toho dôvodu sme začali robiť výdajné okienka priamo pred predajňami. Ľudí, ktorí vedeli čo chcú sme tým pádom mohli vybaviť v priebehu tridsiatich sekúnd.

Toto je jeden z mnohých malých čriepkov, ktoré sme pospájali. Niektoré neurobili nič, no ďalšie nám pomohli ten rok zachrániť.

Viete porovnať Vianoce počas druhej vlny pandémie s Vianocami pred pandémiou? Boli rozdiely veľmi veľké?

Bolo to veľmi cítiť. Samozrejme najmä rozloženie kanálov. Tým, že kamenné kníhkupectvá sú od 19. decembra zatvorené, medziročný výpadok bol za sezónu naozaj citeľný, ale naopak e-shop išiel hore. Vianoce prispeli tomu, že sme mali rastový rok, čiže dokopy nám Vianoce dopadli lepšie ako tie predtým. Zaujímavé bolo sledovať, že nie všetky prevádzky na tom boli rovnako.

Neporástla žiadna prevádzka medziročne, no napriek zatvorenému obdobiu boli také, ktoré medziročne poklesli len o jednotky percent a potom také, ktoré poklesli o desiatky percent. Kamenné kníhkupectvá nám celkovo klesli o viac ako 20 percent. Pri kaviarňach sú obrovské poklesy a e-shopy nám naopak porástli. Dôležitou vecou, ktorá nás tiež podržala je to, že máme e-shop aj v Českej republike, pričom situácia bola podobná ako na Slovensku, tiež rástol a to nám pomohlo.

Michal Meško, Martinus
Zdroj: Trend, Maňo Štrauch
Michal Meško, Martinus

Pandémia dala mnohým firmám akési zrkadlo o tom, ako sú vlastne pripravené zvládať krízové nečakané situácie. Našli ste v prípade Martinusu nejaké silné stránky, prípadne nedostatky na ktorých ste museli urýchlene zapracovať?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa