Externí manažéri nastupujú do firiem len z dvoch dôvodov. Buď ide o neplánovanú zmenu napríklad v dôsledku smrti či úrazu, alebo o plánovanú zmenu, ak sa firme v niektorých oblastiach nedarí alebo v porovnaní s konkurenciou nedokáže niečo dodať a potrebuje zmeniť vedenie. Priznať si, že v niečom sú slabšie, si dokážu len dve z desiatich firiem, hovorí riaditeľ poradenských a headhunterských spoločností Personality a Top Heads Peter Križan. Ako dodáva, niektoré firmy si namiesto externého manažéra zvyknú platiť konzultantov.
Niekedy žiadajú výmenu najvyššieho manažéra veriteľské inštitúcie, napríklad keď sa firma alebo trh nachádzajú v krízovej situácii. „Lebo aj výborní riaditelia nemusia mať skúsenosti s krízami,“ uviedol na TREND konferencii o rodinných firmách Peter Iláš, majiteľ E-Lite Consulting a niekdajší externý manažér firmy Tomra. Svetové prieskumy podľa neho ukazujú, že úspešnosť interim manažérov je 90 percent. Nájsť správneho človeka na vrcholovú pozíciu trvá dlho, interim manažéri slúžia práve na preklenutie tohto obdobia.

Slovenské okná od Nitry poznajú aj na Novom Zélande, lavičky dodala firma i do Sadu Janka Kráľa
Skúsenosti s konzultantmi má rodinná firma Rehak interier, ktorá sa zaoberá realizáciou interiérov. Aj ona najprv zvažovala prijať externého manažéra. „Dlhodobo sme rástli a už sme potrebovali pohľad zvonka. Zvolili sme si však externého konzultanta. Ten funguje ako navigátor – nakreslí mapu a vytýči smer. Kapitánmi v našej rodinnej firme sme ostali my,“ povedala spolumajiteľka firmy Jana Czakó Rehák na TREND konferencii pred rodinné firmy. Rehak interier dnes riadi CEO, ktorý s firmou vyrastal a žil 15 rokov.
Strach zo zmeny
Čítajte ďalej s predplatným TRENDU
Odomknite článok cez SMS za 3 € týždenne s automatickou obnovou.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?