Podľa expertov Európskej komisie letecký úrad tejto štvrtej najľudnatejšej krajiny sveta nebol schopný ustrážiť bezpečnosť dopravy, technický stav lietadiel a kvalitu výcviku pilotov i mechanikov. Pritom v rozľahlej krajine s takmer tisíckou obývaných ostrovov iba na domácich tratiach cestuje takmer sto miliónov ľudí.
Čierna listina sa však v praxi týkala iba spoločnosti Garuda Indonesia, ktorá do Európy aj lietala. Tá ako prvá začala rýchle odstraňovať bezpečnostné riziká. O dva roky ju zo zoznamu mohli vyškrtnúť a do Európy opäť lieta. V súčasnosti patrí dokonca medzi desať najkvalitnejších – päťhviezdičkových aerolínií na svete.
Zakrátko prísne európske normy splnilo aj šesť ďalších veľkých indonézskych dopravcov. Obstarávali si nové prúdové lietadlá a personál dostal najlepší výcvik. Ambície lietať do EÚ síce nemali, obstarávali však nielen domáce, ale všetky dôležité spoje po celej juhovýchodnej a východnej Ázii i do Austrálie.
Škrt Európskej komisie má však iba symbolický význam, pretože tých 55 aerolínií tvoria malé firmičky, ktoré odvezú iba 6,5 percenta všetkých pasažierov. Ich význam klesá, staré malé lietadlá vyraďujú a každý schopný pilot či mechanik odchádza.
Na najnovšej čiernej listine je už iba 114 aerolínií zo 14 krajín, najmä z Afriky a z postsovietskeho Kirgizska, kým vlani v decembri tam bolo 172 a na jar 2017 ešte 178. Niektoré však medzi časom skrachovali.
Zákaz ich vstupu na letiská EÚ je však iba formálny, nemajú na to technické, personálne ani finančné vybavenie a ani potenciálnych cestujúcich. Únia však súčasne s reštrikciami prichádza s metodickou i technickou pomocou a vzdelávaním na zvyšovanie bezpečnosti.