„Dnešné hlasovanie je pozitívnym krokom k tomu, aby sa (aféra) dieselgate znova neopakovala. Viac ako 19 mesiacov po vypuknutí škandálu vo Volkswagene je šokujúce, že sa toho v automobilovom priemysle aj na úrovni úradov členských štátov zmenilo tak málo,“ uviedol spravodajca Gerben -Jan Gerbrandy z poslaneckého klubu liberálov.
Medzi kľúčovými odporúčaniami, pre ktoré europoslanci hlasovali je okrem iného to, aby EÚ rýchlo prijala potrebné nariadenia o emisných kontrolách v skutočných podmienkach a aby tvorba emisných nariadenia v rámci efektívnejšej prípravy pripadla pod právomoc jediného eurokomisára.
Súčasťou zoznamu odporúčaní je aj výzva, aby sa majitelia áut dočkali od výrobcu finančného odškodnenia a aby Európska komisia navrhla pravidlá pre spoločný únijné systém odškodňovania, čo by posilnilo ochranu spotrebiteľov. Volkswagen však dlhodobo odmieta žiadosti, aby európskych zákazníkov za emisný škandál odškodnil podobným spôsobom ako majiteľov áut v Spojených štátoch.
Europoslanci tiež navrhujú komisii aj členským štátom zvážiť americkú prax náhodného testovania vozidiel, ktorá bola práve vyrobená, a tiež vozidiel v prevádzke. Dôslednejší dohľad na úrovni EÚ je podľa Európskeho parlamentu kľúčom k presadzovaniu právnych predpisov Únie a k účinnej kontrole únijného trhu.
Dnešnému hlasovanie predchádzala dopoludňajšie debata, v ktorej eurokomisár pre životné prostredie Karmen Vella poslancom povedal, že únijná exekutíva zvažovala možnosť zriadenia novej európskej agentúry, ktorá by dohľad nad emisnými kontrolami prevzala. Od tohto riešenia ale Brusel s ohľadom na vysoké náklady a kvôli čo najrýchlejšiemu presadeniu nových pravidiel nakoniec ustúpil. Proti zriadeniu novej agentúry boli tiež europoslanci.
Emisná aféra Volkswagenu označovaná ako dieselgate vypukla predvlani v septembri, keď Volkswagen priznal, že po celom svete do približne 11 miliónov naftových áut inštaloval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s testami emisií. Škandál sa týka aj 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto. V Európskej únii musí Volkswagen v dôsledku tejto kauzy zvolať k oprave okolo 8,5 milióna áut.