Pre domáce firmy tvrdý brexit nebude ani zďaleka taká katastrofa ako pandémia. Odchod bez dohody síce skomplikuje vzájomnú výmenu tovarov, ale Národná banka Slovenska (NBS) odhadla negatívny dopad na slovenskú ekonomiku len vo výške 0,3 percenta HDP. Ten domáce firmy hravo zvládnu v prípade, že hospodársky rast v budúcom roku neskomplikujú ďalšie vlny pandémie.

„Prípadný tvrdý brexit bude mať na našu ekonomiku len mierny dopad,“ skonštatoval počas tlačovej konferencie guvernér NBS Peter Kažimír. Novú obchodnú dohodu musí Európska únia podpísať s Veľkou Britániou najneskôr do konca roka. V opačnom prípade bude vzájomný obchod fungovať podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Princíp nediskriminácie

Na základe pravidiel WTO funguje približne 98 percent svetového obchodu, ktorý prebieha medzi 164 členmi organizácie. Základným pravidlom spolupráce je princíp nediskriminácie. Európska únia na všetky dovážané automobily uplatňuje clá vo výške 10 percent. Ak sa ich rozhodne budúci rok voči Veľkej Británii znížiť na 2,5 percenta, musí tak spraviť aj voči všetkým ostatným členom.

Tento nediskriminačný princíp má svoje výnimky. Sú nimi napríklad regionálne obchodné dohody v podobe colnej únie a pásma voľného obchodu. Japonsko vďaka tomu ešte v roku 2018 podpísalo zmluvu o hospodárskom partnerstve s Európskou úniou. V nej sa obidve strany zaviazali postupne znížiť na rovnú nulu všetky clá na dovážané automobily.

O niečo podobné sa momentálne snaží aj Veľká Británia, ktorej automobilový priemysel najviac utrpí stratou voľného prístupu na európsky trhu. „Angličania navrhujú uzatvorenie takzvaných dočasných obchodných dohôd. Tie, ako ukazuje prax, vydržia fungovať vo svetovom obchode veľmi dlho a nakoniec ani tvrdý brexit nemusí priniesť clá na automobily,“ povedal pre Trend ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Najviac automobilov do Veľkej Británie vyváža žilinský závod Kia Motors Slovakia.
Zdroj: Miroslava Spodniaková
Najviac automobilov do Veľkej Británie vyváža žilinský závod Kia Motors Slovakia.

Clá okrešú marže automobiliek

Britský automobilový trh je po nemeckom druhý najväčší v Európe. Vo veľkom sa naň vyvážajú automobily nesúce označenie Made in Slovakia. „Kia Motors Slovakia vyviezla od januára do novembra 2020 do Spojeného kráľovstva takmer 14 percent produkcie, čím sa radí tento trh na prvé miesto spomedzi krajín, do ktorých vyvážame modely Ceed a Sportage,“ priblížil pre Trend hovorca Ján Žgravčák, hovorca Kia Motors Slovakia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa