Kvalita ponúkaných služieb je priamoúmerná kvalite ľudí, ktorí ju zabezpečujú a s ktorými pracujete. Ak sa firmy v súčasnosti zbavujú agentúrnych zamestnancov, škodia si, tvrdí Erik Maxin z Maxin’s Group a SSI Group. Okrem nárokov na pracovníkov sa podľa odborníka na personálne služby a facility manažment v dôsledku Covidu-19 mení vnímanie biznisu i obyčajného života.
V personálnych službách a vo facility manažmentu sa pohybujete dve desaťročia. Čo sa zmenilo?
Priemysel sa posunul míľovými krokmi. Od zamestnancov sa žiada vyššia kvalita práce a kladú sa väčšie nároky na vzdelanie či kvalifikáciu. Radikálne sa znížila nezamestnanosť. Náborová politika v čase, keď v niektorých regiónoch dosahovala desiatky percent, bola diametrálne odlišná od náboru, keď je nezamestnanosť na historických minimách. Zmenili sa aj nároky uchádzačov. Len výška mzdy neznamená úspech pri nábore a služby facility manažmentu, to nie je len jednoduché upratovanie, údržba či SBS.
Zamestnancov dodávate klientom v Slovenskej a Českej republike ako hotovú službu na kľúč?
Zabezpečujeme také množstvo zamestnancov, aké priemysel v danom čase a na danom mieste potrebuje – „just in time“. Poskytujeme servis pre zamestnávateľov aj zamestnancov – doviezť ich, obliecť, ubytovať, vybaviť lekárske vyšetrenia či prechodný pobyt. Fungujeme systémom koordinátorov 24 hodín denne.
Ako pandémia zmenila Vaše fungovanie?
Je rozdiel medzi prvou a druhou vlnou. V prvej sme my ani klienti nevedeli, čo nás čaká, koľko to potrvá. Firmám sa prepadli objednávky, aj my sme pocítili pokles záujmu o služby, keďže firmy znižovali stavy. V druhej vlne sme sa so sprievodnými javmi koronakrízy naučili žiť a vieme, že koronavírus sám od seba neodíde, no my musíme fungovať a žiť. Objednávky už tak nepadajú, klienti majú požiadavky, ako keby sa nič nedialo, a firmy doháňajú zameškané. V prvom polroku 2021 však opäť očakávame útlm v niektorých sektoroch priemyslu.
Agentúrni zamestnanci sú, zdá sa, pre firmy výhodou.
Ak sa firmy v neistých časoch zbavujú flexibilného personálu, škodia si. Odporúčame im, aby si vyhodnotili personálny stav a nezbavovali sa externých zamestnancov len preto, že sú externí. Je dôležité, aby firmy vedeli, či ich stáli zamestnanci pracujú tak, ako majú.
Majú zamestnávatelia ďalšie výhody?
Firma šetrí peniaze a čas. Nezaťažuje sa výpovednými lehotami, vyplácaním odstupného a nehrozia jej riziká. Zamestnancov, ktorých si klient objedná, vybaví jednou faktúrou. Kompletný servis, mzdový či personálny, starostlivosť o zamestnanca je na nás. Na Slovensku a v Česku máme desiatky klientov, dokážeme ľudí umiestňovať podľa potreby.
Aké pozitíva to má pre flexibilných pracovníkov?
Ak je človek interným zamestnancom, v čase, keď firme padajú objednávky, je v ohrození. Ak má firma problémy, prepúšťa. Zamestnávatelia nemajú možnosť ponúknuť náhradnú prácu, človek skončí na úrade práce. Ak je zamestnaný u nás, má istotu. Do istej miery suplujeme aktivity úradu práce a využívame nástroje zamestnanosti v praxi.
V čase šírenia koronavírusu sa zamestnávatelia báli zamestnávať, ľudia sa báli zas ísť do práce. Riešili ste takéto situácie aj Vy?
Bolo to niečo nové a komplikované. Vzrástla práceneschopnosť. Niekedy zo sto ľudí aj dvadsať neprišlo. My sme museli ľudí kooperatívne nahrádzať. Klienti rušili objednávky, znižovali výrobu, zatvárali fabriky. Po prvý raz som stál pred prekážkou, na ktorej zvládnutie neexistujú návody. Toto obdobie nás stálo obrovské peniaze a úsilie.
Ste optimista, alebo očakávate ďalšie komplikácie?
Zmení sa biznis, podnikanie, správanie ľudí, prístup k bežným záležitostiam. V roku 2021 nás čakajú mnohé výzvy. Predovšetkým v oblasti mobility pracovnej sily. Bude pokračovať trend dovozu pracovnej sily z východu a odliv na západ. Neubránime sa tomu. Štát bude musieť byť aktívny a prispôsobiť legislatívu či už v rámci legalizácie práce ľudí z tretích krajín, alebo kontroly a regulácie.
Aké podnikateľské ambície okrem nových výziev máte?
Som z východu Slovenska. Môj sen je, aby sme vedeli dať ľuďom prácu aj tam. Cítim to vnútorne ako dlh voči ľudom a regiónu, keďže roky vyvážam ľudí za prácou. Chcel by som prilákať niektorého klienta, ktorý tam otvorí závod. Verím, že nadviažeme spoluprácu s ľuďmi, ktorí nás podporia.
Zvyknete hovoriť, že slúžite priemyslu. Ako?
Ponúkame personálne služby a služby v oblasti integrovaného facility manažmentu. O tých personálnych som už hovoril. Integrovaný facility manažment, to nie je len upratovanie, ako si mnohí myslia. S dodávkou hygienického materiálu či s dezinfekciou tvoria len desať percent z toho, čo robíme. Bezpečnosť budov, prevádzok a zamestnancov, údržba a technická správa budov a zariadení, takisto spadá do nášho portfólia. Expandujeme do ďalších krajín strednej Európy. Staráme sa o desiatky obchodných centier, kancelárskych budov, výrobných spoločností a logistických areálov.
Je situácia iná ako v oblasti personálnych služieb?
Áno. Počas prvej vlny nám narástli objednávky o 200 až 250 percent. Nehnuteľnosti, o ktoré sa staráme, sú v podstate verejnými budovami. Aj vo facility službách zaznamenávame progres. Aj my ideme dopredu. Máme vývojové stredisko, v ktorom pracujeme na IT riešeniach, ktoré nám umožnia vzdialene dohliadať na energetickú efektívnosť budov, spotrebu energií, bezpečnosť, upratovanie, dopĺňanie hygienického materiálu a podobne. Budúcnosť vidíme v sofistikovaných riešeniach, inováciách a technológiách.
V čom je budúcnosť facility manažmentu?
Služby spojené s energetikou sú súčasťou technickej správy a údržby budov. Zachytili sme dopyt klientov po optimalizácii nákladov. Energetické projekty budú veľkou témou. Dotýkajú sa priemyslu, štátnej správy i súkromných nehnuteľností. Energetická efektívnosť, zelená energia, zelené projekty, znižovanie energetických nárokov nehnuteľností, to sú témy v celej EÚ.
Sú ďalšie cesty,ktorými pôjdete?
V rámci zelených projektov vyvíjame bioekodezinfekciu, ktorá neškodí ľuďom ani prírode. Pre koronavírus sa dezinfikuje všade a všetko. Dosah na vodu a pôdu uvidíme o rok či dva. Bioekodezinfekciu nastriekate na jablko a môžete ho zjesť. Pracujeme aj na čistiacich prostriedkoch. Už nebude treba najprv upratať a potom dezinfikovať. Na trh s produktmi prídeme zrejme v prvom kvartáli roku 2021. Koronakríza nás učí a pod vplyvom toho, čo sme sa už naučili, sme lepšie pripravení čeliť výzvam. Verím, že nový rok bude lepší.
- Erik Maxin
Zakladateľ MAXIN’S GROUP a partner českej dvojky vo facility manažmente SSI Group na Slovensku Erik Maxin Bývalý člen predstavenstva spoločnosti Trenkwalder, asistent poslanca NR SR, predseda predstavenstva, akcionár Edymaxu SE. Podniká pod značkou MAXIN’S GROUP a riadi slovenskú pobočku českej dvojky na trhu v oblasti komplexného facility manažmentu Special Service International SK. Riadi firmy s tisíckami zamestnancov a poskytuje služby pre lídrov slovenského a českého priemyslu.