Škoda Auto je súčasťou nemeckého koncernu Volkswagen, ktorý minulý týždeň priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s meraním emisií inštaloval v celom svete do zhruba 11 miliónov áut.

Ministerstvo dopravy ČR minulý týždeň uviedlo, že je pripravené zvolať na kontrolu majiteľov áut koncernu Volkswagen vrátane domácej Škody, ktoré sú vybavené motorom TDI s možnosťou obchádzať emisné merania.

Škoda minulý týždeň uviedla, že teraz už v Európe nepoužíva koncernové motory TDI, pri ktorých sa prišlo na obchádzanie merania emisií. Montovala ich však do svojich starších modelov Fabia, Octavia, Superb, Rapid alebo Roomster.

Podvodných vozidiel Audi je viac

Zhruba 2,1 milióna vozidiel Audi po celom svete bolo vybavených softvérom, ktorý umožňoval falšovať údaje o emisiách pri testoch. Uviedla to automobilka, ktorá je divíziou nemeckého koncernu Volkswagen.

Agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroje dodala, že správna rada automobilky kvôli škandálu s falšovaním testov dočasne zbavila funkcie okrem iného tiež šéfov výskumu a vývoja značiek VW, Audi a Porsche.

Podľa hovorcu Audi mali softvér nainštalovaný modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západnej Európe je to celkom 1,42 milióna vozidiel, z toho 577-tisíc v Nemecku, a v USA takmer 13-tisíc vozidiel.

Dozorná rada Volkswagenu v piatok oznámila meno nového generálneho riaditeľa, ktorým sa stal Matthias Müllar, doterajší šéf divízie Porsche, a uviedla, že aktivity koncernu v USA, Kanade a Mexiku bude novo riadiť Winfried Vahland zo Škody Auto.

Dodala tiež, že dočasne zbavila funkcie niekoľko manažérov, a to až do času, než sa vyjasnia všetky okolnosti škandálu. Ich mená zatiaľ neposkytla.

Podľa informovaných zdrojov, na ktoré sa odvoláva agentúra Reuters, sú medzi nimi šéfovia výskumu a vývoja značiek VW, Audi a Porsche. Všetky tri automobilky sa k správe odmietli vyjadriť.

Škandál vypukol pred vyše týždňom, keď americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) Volkswagen obvinila, že pri vozidlách s naftovými motormi používal softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagenu za tieto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliárd dolárov.

Škandál už začali vyšetrovať aj niektoré európske krajiny a na firmu bolo podaných viacer hromadných žalôb.

Volkswagen priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s meraním emisií inštaloval po celom svete do zhruba 11 miliónov áut.