Elektrotechnický priemysel nepocítil krízu nijak inak ako ostatné časti slovenskej ekonomiky. Možno iba trochu rýchlejšie. Keď lanskú jeseň objednávky a výroba v druhej nohe priemyslu padli o vyše tretinu, nikto by nepomyslel, že pol roka potom to bude práve elektrotechnika, ktorá bude číslami ťahať priemysel z problémov. Inak to nebude ani v roku 2010.
Celý rok 2009 sa vyvíjal v elektrotechnike dvoma opačnými smermi. Aj tržbovo. Ako najväčší „skokan“ v medzimesačných porovnaniach bol elektrotechnický priemysel. A jeden z najväčších prepadákov bol takisto elektrotechnický priemysel. Paradox vychádza podľa novej odvetvovej klasifikácie NACE. Tržby firiem vyrábajúcich elektrické zariadenia – ide najmä o výrobcov káblových zväzkov, ale aj donedávna sviežich výrobcov elektromotorov – išli prudko dole a celý rok sa hýbali v okolí 80 percent oproti úrovni z minulého roku. Naopak, pododvetvie výroby počítačových, elektronických a optických výrobkov bolo najdynamickejšie rastúce takmer z celého priemyslu.
Dopyt veľkých fabrík Panasonic s DVD a Blu-ray prehrávačmi a rekordérmi, Sony a Samsung s LCD a LED LCD televízormi, UMC s LCD televízormi, ale aj Osramu so žiarovkami do interiéru sa nielen vracia do hodnôt spred prvého úderu krízy, v niektorých prípadoch zaznamenáva objemy ako nikdy predtým. Najviac si polepšili a budúci rok aj polepšia firmy na konci výrobného reťazca so sofistikovanejšími produktmi a s možnosťami ďalšej racionalizácie a zoštíhlenia výroby.
Sexi štíhle
Priemyselnú produkciu aj export v roku 2010 potiahnu viac ako kedykoľvek v histórii Slovenska televízory. LCD a LED LCD sú aj napriek nižšej kúpyschopnosti Európanov najžiadanejším artiklom v elektronických obchodoch. Navyše na Slovensku sa vyrábajú dve z top 3 najpredávanejších značiek v Európe, keď najmä Samsung si v posledných mesiacoch získava dominanciu na väčšine trhov v západnej Európe.
Emócie sú už aj v slovenských zemepisných šírkach veľmi dobrý stimul na nákup techniky, najmä sexi tenkých televízorov. Budúcoročný hit určite budú LED LCD televízory, ktoré sú ešte tenšie ako ich LCD predchodcovia a navyše úspornejšie. Väčšinu výrobného programu by mali tvoriť v nitrianskej Sony. Ešte dramatickejší vývoj by to malo mať v galantskom Samsungu, kde už na jeseň 2009 tvorili LED LCD televízory 20 percent všetkých vyrobených TV. Túto oblasť očakáva aj malé revolučné zemetrasenie, keď na trh prídu 3D televízory, ktoré budú na báze LCD. O ich výrobe na Slovensku nie je pochýb, nedá sa predpokladať, že to bude uvádzací rok 2010. Ale určite budú slovenské prevádzky Samsung a Sony jedny z prvých koncernových fabrík, ktoré túto výrobu masovejšie zavedú.
Nový dych
Nielen zatváranie a prepúšťanie boli a budú témami novinových článkov, elektrotechnika dostane ďalšími investíciami nový dych, ktorý sa ešte neprejaví budúci rok, ale najmä v roku 2011. Začiatkom decembra AU Optronics po vyše roku potvrdilo podpisom investičnej zmluvy svoju megainvestíciu v Trenčíne – závod na LC displeje, ktorý bude mať podobný dosah na priemysel ako posledná veľká investícia do závodu na LC displeje Samsung vo Voderadoch. Takmer dvestomiliónová fabrika má spolu s dodávateľmi podľa plánov v Trenčíne zamestnať do tritisíc ľudí. Začne sa stavať na jar 2010, otvorenie je naplánované o rok.
AUO nie je posledný hráč z elektrotechniky, podľa informácií Ministerstva hospodárstva SR sú rozrobené ďalšie projekty. Zatiaľ nemenovaná japonská spoločnosť má mať záujem vyrábať na Slovensku súčiastky s výhľadom tritisíc zamestnancov.
Nespia ani stálice elektrotechniky na Slovensku. Japonská Sony by mala zavrieť na jar 2010 bývalú vlajkovú loď v Barcelone a presunúť všetku výrobu do Nitry. To by mohlo oživiť zamrazenú investíciu za 240 miliónov eur, ktorá by znásobila produkciu už teraz najväčšej televíznej fabriky Sony na svete. Časy, keď takmer polovicu výstupu v odvetví robil galantský Samsung, sú preč a na konci budúceho roka bude slovenský elektrotechnický priemysel stabilnejší a diverzifikovanejší. Aj keď bez výraznejšieho nárastu pracovníkov – nové investície nenahradia odchádzajúcich výrobcov káblových zväzkov, ktorí s takmer 20-tisícovou armádou ľudí zamestnávajú viac ako všetky slovenské automobilky. Najmä ľudí s najnižším vzdelaním a kvalifikáciou, ktorých nové sofistikovanejšie automatizované výroby nemusia prijať.
Článok je prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2010, ktorá vyšla ako príloha TRENDU č. 50-51. V predaji do 6. januára 2010.
Foto - Vlado Benko