Komisia v novembri 2010 uviedla, že pokutované aerolinky sa v rokoch 1999 až 2006 dohodovali na výške palivových a bezpečnostných príplatkov. Pokuty vymerala spoločnostiam Air France, KLM, Martinair, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS a Singapore Airlines. Dvanástym účastníkom kartelu bola Lufthansa, ktorá však spolupracovala a pokute sa vyhla.

Kartelovú spoluprácu firiem namiesto súťaže s cieľom ponúknuť zákazníkom lepšie služby v piatok v tlačovej správe odmietla Margrethe Vestagerová, eurokomisárka zodpovedná za súťaž. „Dnešné rozhodnutie zabezpečí, že spoločnosti, ktoré boli časťou kartelu v leteckej nákladnej doprave, budú za svoje správanie potrestané,“ dodala.

Qantas sa kvôli tejto záležitosti obrátil v roku 2010 na európsky súdny dvor. Ten o päť rokov neskôr rozhodnutie komisie anuloval kvôli procedurálnej chybe. O existencii kartelu však nerozhodoval.

Komisia je podľa piatkovej tlačovej správy stále presvedčená, že spoločnosti sa na karteli podieľali. Rozhodnutie rieši procedurálnu chybu, ktorú identifikoval európsky súd, je však zhodné, pokiaľ ide o kartel samotný. „Rozhodnutie je potvrdením, že komisia nenechá kartely bez potrestania. Kartely sú nelegálne a poškodzujú spotrebiteľov a podnikanie,“ píše sa v tlačovej správe.

Najväčšiu pokutu dostala od komisie francúzska spoločnosť Air France (takmer 183 miliónov eur) a holandská KLM (vyše 127 miliónov eur).