Britský Úrad pre civilné letectvo udelil britským nízkotarifným aerolíniám EasyJet obchodné práva na lety medzi Britániou a Ruskom. Od jari budúceho roka bude dvakrát denne lietať z londýnskeho letiska Gatwick na Domodedovo v Moskve.

Kým aerolínie z členských krajín Európskej únie môžu v lietať v rámci únie bez štátnej regulácie, lety medzi krajinami EÚ a nečlenskými štátmi sú v súčasnosti prísne regulované medzištátnymi dohodami. Medzi Britániou a Ruskom môžu z každej krajiny lietať len po dvoch aerolíniách a EasyJet obchodné práva získal iba preto, že jedného z dvoch dopravcov na trati kúpil holding, ktorý vlastní aj British Airways.

Lacnejšie letenky

Britský štátny úrad v povoľovacom konaní uprednostnil lowcostovú spoločnosť pred inými britskými klasickými aerolíniami a EasyJet chce totálne zmeniť ceny leteniek medzi obomi krajinami. Spiatočná letenka bude stáť od 155 eur, kým súčasné ceny u British Airways či ruského Aeroflotu v ekonomickej triede presahujú aj 1 200 eur. Ročne by mohlo novú ponuku využiť približne 230 000 cestujúcich.

EasyJet vycítil na ruskom trhu dobrý biznis a zvažuje aj lety z Edinburghu a Manchestru. A medzi cieľmi by okrem Moskvy mohli byť aj ďalšie štyri dôležité ruské mestá. Ak by sa zmenila rusko-švajčiarska dohoda o leteckej doprave, EasyJet si robí nádej, že by mohol do Ruska lietať aj zo Švajčiarska. Má tam totiž dcérsku spoločnosť EasyJet Switzerland.

O možnosť lietať do Ruska sa uchádza aj najväčší európsky lowcost Ryanair. Denník The Moscow Times uvedol, že ruské ministerstvo dopravy už dostalo oficiálnu žiadosť z írskeho ministerstva zahraničných vecí. Predpokladá sa, že by išlo o linku Dublin-Moskva. Hoci Ryanair priamo z Írska prevádzkuje len menšiu časť letov, nebude smieť lietať do Ruska zo žiadneho z letísk v EÚ okrem írskych. Nedovoľujú to dohody o doprave medzi týmito krajinami a Ruskom.

Rusko zmenilo postoj k lacným aerolinkám

Ruský ekonomický denník Vedomosti v októbri citoval prvého ruského vicepremiéra Igora Šuvalova, ktorý víta záujem lowcostových dopravcov o lety do Ruska, pretože prinesú technológie, investície a skúsenosti z manažovania tohto druhu biznisu a prirodzene aj nižšie ceny. Šéf ruského protimonopolného úradu Igor Artemjev išiel vo vyjadrení ešte ďalej a vyhlásil, že ruská vláda zvažuje dokonca povoliť zahraničným lowcostom lietať na ruských vnútroštátnych tratiach. Dva ruské lowcostové pokusy veľmi rýchlo skončili. Ryanair údajne už s ruskými letiskami o vedení domácich liniek rokuje.

Do Moskvy, Sankt Peterburgu, ale aj do takých miest ako Perm, Jekaterinburg, Omsk, Krasnodar či Kaliningrad už lietajú lowcostové spoločnosti Air Berlin, Norwegian, španielsky Vueling, rakúsky Niki, turecký Pegasus či Air Arabia a Flydubai zo Spojených arabských emirátov.

V roku 2007 chceli lietať do Ruska lietať aj SkyEurope Airlines. Vtedajší generálny riaditeľ Aeroflotu Valerij Okulov v Bratislave v tom čase vyhlásil, že lety prevádzkovať nemôžu, pretože fakticky nie sú slovenským dopravcom, keďže majú vlastníkov zo zahraničia.

EasyJet a Ryanair chcú expandovať v Rusku

Zdroj: Foto - SITA / AP

O tom, ako Rusko zmenilo názor a akceptuje zahraničných dopravcov, píše dvojtýždenník Profit vo svojom nastávajúcom čísle 24/2012.

Ilustračné foto - SITA / AP