Na jar sa zásoby internetových obchodov vyprázdňovali spočiatku extrémne rýchlo. Najvyhľadávanejším sortimentom boli trvanlivé potraviny a o niekoľko stoviek percent stúpol predaj šijacích strojov. Ľudia šili ochranné rúška sebe, príbuzným aj priateľom.
Začiatkom septembra sa pandemická situácia začala zhoršovať opäť a zmenu oproti letu pocítili aj e-shopy. „Na našich číslach bolo vidieť, že ľudia sa prirodzene snažili vyhýbať miestam s vysokou koncentráciou a pohyb na webe opäť vzrástol,“ vysvetľuje Jakub Střeštík, obchodný riaditeľ Mall Group. Päťdesiatpercentný nárast nových zákazníkov eviduje aj Alza.sk. Prednedávnom dokonca navýšili skladovacie plochy a tým aj zásoby.
Rok 2020 je pre e-commerce veľkým impulzom. Krátky test, ktorým si zákazníci preverili schopnosti internetového predaja, sa im teraz vyplatil. Vracajú sa vo veľkom. Nenakupuje sa už len elektronika či odevy, ale paradoxne aj veci dennej potreby. „Často si u nás zaobstarávajú drobné denné nákupy z oblasti drogérie, chovateľských potrieb a krmiva alebo starostlivosti o dieťa. Tu si zákazníci najviac objednávajú detské výživy, mlieko, príkrmy a kaše,“ uvádza ďalej J. Střeštík. Ich predaj stúpol o 120 percent.
V marci ako pred Vianocami
Tržby podobné tým z predvianočného obdobia zaznamenali najväčšie internetové obchody Alza.sk aj Mall.sk už koncom marca. Predaj je podľa slov obchodného riaditeľa druhého spomínaného eshopu medziročne o desiatky percent vyšší a očakáva sa, že do konca roka, vzhľadom na epidemiologickú situáciu a vianočnú sezónu, ešte porastie.
Čo sa týka samotného predajného sortimentu, od toho jarného sa značne líši. Ľudia sa vtedy okrem pomôcok na cvičenie vo veľkom zásobovali aj elektronikou a domácimi spotrebičmi, aby si mohli pripraviť jedlo a nápoje v podobnej kvalite a vizuáli, ako im ich ponúkali obľúbené, v tom čase zatvorené podniky. Dnes je najväčší záujem o sortiment zabezpečujúci pohodlnú prácu z domu.
„Súčasný záujem o webkamery už prekonal predaje z jari,“ potvrdzuje e-shop Mall.sk. Petr Bena, podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza, hovorí, že septembrové predaje notebookov u nich dosahovali úroveň, ktorá je bežná skôr pre december. Ten je pri internetovom predaji považovaný za najvyššiu sezónu.
Okrem toho, že firmy presunuli svojich zamestnancov na home office, deti absolvujú povinnú dištančnú výučbu. Obrovský dopyt je po notebookoch, ktorých dostupnosť sa podľa slov predajcov internetových obchodov zo dňa na deň zhoršuje. Dôvodom je negatívny dosah pandémie na ázijskú produkciu a očakáva sa, že pri niektorých modeloch či sortimente konkrétnych značiek dôjde k výpadku.
„V súčasnej dobe vykupujeme všetko, čo na trh dorazí a je voľné skladom k distribúcii. Nedostatkového sortimentu je však pomerne veľa a zlepšenie môžeme očakávať až niekedy v januári alebo februári,“ hovorí J. Střeštík z Mall.sk a dodáva, že čo sa týka kategórie notebookov, najväčší záujem Slováci prejavujú o modely do výšky ceny 750 eur.
Predprípravy zo strachu z nedostatku
Medzi desať druhov najvyhľadávanejších a najpredávanejších produktov patria ochranné pomôcky ako tvárové masky, respirátory a dezinfekčné prostriedky. Ľudia sa zásobujú dopredu zo strachu, že zima bude na tieto produkty chudobná rovnako, ako jar. Najčastejšie sa podľa zdrojov objednávajú chirurgické rúška v baleniach po päťdesiat a sto kusoch a respirátory FF2. Často niekoľko balení naraz.
Zaujímavé je až 2 200-percentné, opätovné zvýšenie predaja fitness pomôcok. Ľudia okrem spoločenských hier najnovšie vyhľadávajú a nakupujú aj hudobné nástroje.
Bude Black Friday iný?
Koncom mesiaca chystajú internetové ale aj kamenné obchody obrovské výpredaje. Black Friday, známy ako piatok, kedy sa tovar vypredáva s obrovskými zľavami, niekedy až do výšky 80 percent, už je niekoľko rokov po sebe populárny aj na Slovensku. Tento rok bol spustený s predstihom.
Záujem o takéto zľavy je podľa informácií internetových predajných portálov ešte vyšší. Vzhľadom na pandemický stav, ktorý komplikuje finančnú situácia mnohým rodinám a jednotlivcom, sa na Vianoce myslí už teraz a nápis Black Friday svieti na webstránkach eshopov veľkými písmenami už dva týždne. Vrcholiť bude cez posledný novembrový víkend. „Obľuba Black Friday medzi Slovákmi dlhodobo rastie, preto tento rok očakávame, že darčeky si z domu zaobstará rekordný počet zákazníkov,“ prognózuje Mall.sk.
Viac ako 1,3 milióna kusov sortimentu v hodnote, ktorá presahuje 60 miliónov eur, pripravila tento rok pre istotu Alza, čo je o polovicu viac ako minulý rok. Ak sa predaj z minuloročných výpredajových dní porovná s rokom 2016, je podľa slov P. Benu nárast viac ako 16-násobný.