Slovenský e-commerce po troch prudko rastových rokoch vlani poklesol o 13 percent. Aj keď pokles bol očakávaný už na začiatku roka 2022, pod výsledok sa podľa odborníkov podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov.
Obdobie rastu prichádza
V druhom kvartáli tohto roka sa slovenský e-commerce oproti celému vlaňajšku prepadol o päť percent, avšak posledné dva mesiace už zaznamenali rast. Druhý kvartál tak nezačal podľa očakávaní odborníkov a v apríli zaznamenal pokles. Obrat do čiernych čísel prišiel v máji a rastový trend pokračoval v júni.
„Naše odhady o obrate k rastu sa potvrdili, ten však nastal až o mesiac neskôr. V susednom Česku, kde je e-commerce ešte na vyššej úrovni ako na Slovensku, je celkový výsledok mínus osem percent, pričom sklamaním boli najmä júnové čísla,“ hovorí na margo druhého kvartálu Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
- Prvý kvartál s výrazným poklesom
Slovenský e-commerce sa v prvom kvartáli tohto roka oproti tomu minuloročnému podľa očakávaní prepadol. Výsledná hodnota mínus 12 percent bola významná. Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu, keď ho nezachránili ani povianočné výpredaje. Neistota a inflácia spôsobili, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar.
Prekvapujúcim skokanom kvartálu sú prášky na pranie s nárastom až o 113 percent, ktorý potvrdzuje trend, že na internete už spotrebitelia nakupujú všetko. Prepadákom sú naopak elektrické kolobežky, ktorých predaje klesli o 55 percent, informuje eCommerce Insider z dát spoločnosti Heureka.
Hračkárstvam sa vlani darilo. Tržby Dráčika neohrozili ani konšpiračné texty jeho majiteľa
„Najvýraznejší prepad predajov evidujeme v oblasti elektroniky, kde hovoríme v porovnaní s rokom 2021 až o 30-percentnom poklese. Pokles je však viditeľný aj v segmente sporákov a kúrenia, kde sú predaje vďaka upokojeniu trhu s energiami na polovičnej úrovni oproti minulému roku,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.
Nákupné trendy
Podľa T. Bravermana sa nákupné správanie spotrebiteľov vracia do normálu. Dôkazom je údajne aj fakt, že niektoré produkty, pre ktoré bolo typické odkladanie nákupov, sa vrátili do TOP 10. Priemerná hodnota objednávky klesla o 5,5 percenta z pôvodných 70 eur.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?