Trend elektromobility má jednu zásadnú chybu. O jej úspechu nakoniec nebudú rozhodovať politici ani výrobcovia, ale zákazníci. A tých je podľa najnovších hodnotení trhu stále ako šafranu.

Aspoň tak to pôsobí pri porovnaní miery predajov a registrácií nových elektrických vozidiel medzi jednotlivými krajinami. Analytici si v tomto ohľade určili mierku piatich percent predaných elektromobilov v jednotlivých krajinách a nateraz sa ju podarilo prekročiť len 23 štátom. To je jedenásť percent zo všetkých krajín a teritórií sveta.

Podľa analýzy agentúry Bloomberg Green o miere zavádzania týchto technológií na celom svete je však pohár skôr poloplný než poloprázdny. Ako však analýza ďalej naznačuje, rast krivky elektromobility je rýchly a netreba panikáriť.

Z pohľadu Slovenska ako krajiny s piatimi automobilkami je však stresujúce, že do úzkeho kruhu „päťpercentných“ štátov sa najnovšie dostalo už aj Maďarsko. Na Slovensku predstavuje podiel elektromobilov na nových registráciách ani nie dve percentá.

Maďarsko napreduje

Keď agentúra pred asi rokom prvýkrát dokončila analýzu miery elektromobility vo svete, hranicu piatich percent vtedy prekročilo devätnásť krajín. Podľa Bloombergu táto hranica signalizuje začiatok masového zavádzania elektrických vozidiel.

Akýsi bod zlomu, keď sa väčšina úspešných technológií, akými boli kedysi televízory, mobilné telefóny, LED žiarovky či mikrovlnky, prehupla k čoraz masovejším predajom.

Väčšinou má táto krivka tvar písmena S a signalizuje, že v počiatočnej fáze sa predaj pohybuje pomalým tempom, neskôr rýchlo až sa stane bežným. V prípade plne elektrických vozidiel sa zdá, že zlomovým bodom je hranica piatich percent.

Po roku je zrejmé, že klub takýchto krajín sa rozšíril o piatich nováčikov. Kanada, Austrália, Španielsko, Thajsko a Maďarsko sa pridali ku kohorte, ktorá zahŕňa aj Spojené štáty, Čínu a väčšinu štátov západnej Európy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa