Akciové trhy začiatkom roka výrazne oslabli, avšak následne pridali desiatky percent a dosiahli nové maximá. Na minulosti však už nikto nezarobí. Teraz je pred nami rok 2021 a otázkou je, ktoré akciové tituly by mohli byť úspešné. Poďme sa pozrieť na dve zo zaujímavých akcií.
Facebook
Spoločnosť Facebook pozná mnoho z nás najmä z užívateľského hľadiska. Pod "Facebook rodinu" patrí, vedľa samotného Facebooku, napríklad aj Instagram či Whatsapp. Spomínané aplikácie používajú približne 3 miliardy aktívnych používateľov, čo je viac ako tretina svetovej populácie. To predstavuje pre Facebook obrovský trh potenciálnych zákazníkov, vďaka ktorým sú inzerujúce spoločnosti ochotné platiť peniaze za reklamu, ktorá je prakticky jediným zdrojom príjmov firmy.
Facebook ale neposkytuje iba nový priestor pre reklamu. Pre rad inzerentov, najmä rôzne malé firmy či živnostníkov, inzertný priestor dokonca vytvára. Viete si predstaviť, že by si malý podnikateľ platil drahú reklamu v novinách či v televízii? To zrejme nie, avšak Facebook poskytuje priestor a nástroje pre dobré cielenie reklamy prakticky pre každého.
Akcie Facebooku však od marcových miním vzrástli približne o 100 %. Vyčerpal tak tento titul priestor pre ďalší rast a stal sa už drahým?
Kľúčové finančné údaje:
- Trhová kapitalizácia: 777 miliárd USD
- P / E (cena akcie / zisk na akciu): 30
- Zisk na akciu: 8,78 USD
- Rast tržieb: 18,70%
- Zisková marža: 32%
Ak sa pozrieme na ocenenie Facebooku z hľadiska ceny v pomere k očakávaným ziskom (Forward P / E), zistíme, že akcie sa momentálne obchodujú okolo úrovne 23, čo predstavuje pre rastovú firmu, ktorá počíta s výrazným rastom tržieb aj ziskov v nasledujúcich rokoch, prekvapivo nízku hodnotu. Len pre porovnanie, na podobných hodnotách sa obchodujú typické hodnotové akcie ako Coca-Cola či Procter & Gamble. Facebook je teda na rastovú spoločnosť lacný a v porovnaní s inými veľkými technologickými spoločnosťami s kapitalizáciou nad bilión dolárov (Apple, Amazon, abeceda, Microsoft) je dokonca výrazne lacnejší ako tieto firmy.
V poslednej dobe akcie Facebooku časť ziskov skorigovali v súvislosti s novými reguláciami a monopolným šetrením v USA. Z finančného hľadiska je ale firma zdravá, pravidelne zarába každým rokom viac, nie je zadlžená a disponuje dostatkom hotovosti. Ďalšou výhodou je, že aj keby pandémia v tomto roku neskončila, fungovanie Facebooku by to pravdepodobne len posilnilo, pretože segment online retailu je na vzostupe a stále viac spoločností svoje fungovanie presúva z fyzického sveta práve sem.
PayPal
PayPal je jednou z najznámejších platobných spoločností na svete. Spoločnosť bola založená pred viac ako 20 rokmi a podarilo sa jej zachytiť rastúci potenciál sektora digitálnych platieb. Podnikania sa drží dobre, pravidelne vykazuje dvojciferný rast tržieb.
E-commerce scéne významne prospela pandémie koronavírusu, čo tiež znamenalo podporu pre PayPal, a to vďaka sieti viac ako 25 miliónov obchodníkov využívajúcich platformu. Pandémia zaiste mohla prispieť k trvalému posunu v spotrebiteľských návykoch, a aj keď nie všetky nákupy budú vykonávané online, je pravdepodobné, že význam elektronických platieb porastie. Spoločnosť tiež pokračuje v inovácii svojich služieb. Najnovšia inovácia umožňuje zákazníkom realizovať platby prostredníctvom kryptomien, pretože popularita krypto aktív stále rastie a PayPal nechce zaostávať.
Kľúčové finančné údaje:
- Trhová kapitalizácia: 288 miliárd USD
- P / E (cena akcie / zisk na akciu): 93
- Zisk na akciu: 2,65 USD
- Rast tržieb: 24,70%
- Zisková marža: 15,50%
Akcie Facebook a PayPal sú len dva tipy z desiatich horúcich, s ktorými pre tento rok počíta spoločnost XTB. Kompletný prehľad a analýzu ostatných vybraných akciových titulov môžete získať zadarmo tu.