Slovenskí potravinári a farmári cez Slovenskú poľnohospodársku a potravinársku komoru (SPPK) pravidelne kritizujú obchodné reťazce, že údajne porušujú zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch. Teraz sa komora po prvýkrát odhodlala ukázať na konkrétnu spoločnosť. V svojej tlačovej správe tvrdí, že zákon porušila tuzemská dcérska sieť rakúskej spoločnosti Billa. A to tým, že si od dodávateľov džúsov elektronickou poštou vyžiadala dodatočné poplatky za marketingové akcie na podporu ich predaja, ktoré organizovala ešte v auguste.

Zákon o neprimeraných podmienkach síce obchodníkom umožňuje, aby od dodávateľov potravín pýtali poplatky za využívanie svojej logistickej siete či za zaradenie tovaru na lepší regál, no podľa SPPK zakazuje, aby si vyžadovali aj poplatky na financovanie aktivít zameraných na podporu predaja.

„Ak si teraz Billa pýta poplatky za nejaké stánky s ochutnávkami džúsov, zákon určite porušila. Navyše predtým sa s ich dodávateľmi na takýchto poplatkoch nedohodla a pýta to od nich teraz, po niekoľkých mesiacoch,“ informuje hovorca komory Stanislav Nemec. To je podľa komory neprípustné. „Nepovažujeme to za zákonné a ani etické,“ hovorí S. Nemec. Žiadnu žalobu voči Bille komora podľa neho nechystá. „Ide nám len o upozornenie, aby sa tým zaoberali kontrolné štátne úrady,“ uzatvára S. Nemec. Vedenie slovenského reťazca Billa sa pre TREND zatiaľ k obvineniam nevyjadrilo.

Slovenskí farmári a potraviny si prijatie zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch vylobovali potom, čo dlhší čas upozorňovali, že obchodné reťazce zneužívajú voči nim svoju ekonomickú silu. No nespokojní sú aj po prijatí zákona, lebo podľa nich štát v praxi nedostatočne kontroluje jeho dodržiavanie. Potravinárske firmy pod svojim menom otvorene proti obchodníkom ísť nechcú, lebo sa boja, že stratia objednávky.

Obchodníci zákon dlhodobo kritizujú. Podľa nich zasahuje do voľného podnikania na trhu a nedovoľuje, aby sa náklady na podporu predaja potravín primeranejšie rozdelili medzi obchod a výrobu. Trebárs reklamné letáky a iné propagačné aktivity obchodníkov nezvyšujú podľa nich iba obraty ich supermarketov, ale pomáhajú aj lepšiemu vyťaženiu potravinárskych fabrík.

Foto na titulke - Maňo Štrauch