Internetový obchod na Slovensku v čase pandémie zažíval obrovský boom, potom však prišlo vytriezvenie. Bohatá „žatva“ e-shopov sa skončila a mnohé si kladú otázky, ako budú Slováci ďalej nakupovať a čo sa mení v ich preferenciách. Ak chcú prežiť v tvrdej konkurencii, musia si nielen udržať súčasných, ale aj získať nových zákazníkov, čiže musia poznať ich potreby. Prognózy zatiaľ vyznievajú optimisticky.
Vlani pokles o 12 percent
Slovenský trh e-commerce, čiže elektronického obchodovania, vlani podľa štatistík zaznamenal po prvý raz v histórii pokles, a to o zhruba 12 až 13 percent. Ako hovorí pre TREND Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC), vníma to ako logickú korekciu voči rekordným rastom e-commerce v rokoch 2020 a 2021, kedy trh ovplyvnila pandémia.
„Je pravdou, že tento trend pokračoval aj v prvom štvrťroku tohto roka, ale pripisujem to skôr zvýšenému rastu cien energií a vyššej inflácii, ktorá ovplyvňuje nákupné správanie spotrebiteľov,“ komentuje J. Dvorský tohtoročné výsledky. „Najdôležitejším faktorom pre nich je jednoznačne cena, potvrdzuje to v prieskumoch až 52 percent spotrebiteľov,“ dodáva.
Lepšie časy môžu nastať už čoskoro. „Predpokladáme, že v druhom štvrťroku 2023 sa pokles zastaví a vrátime sa na rastovú krivku. Samozrejme, veľa bude záležať od makroekonomického vývoja v krajine, ktorý sa dá v súčasnosti len ťažko odhadnúť,“ spresňuje výkonný riaditeľ SAEC.
Očakáva sa rast online nákupov
Predbežné dáta SAEC potvrdzujú aj ďalšie štatistiky z trhu. Slovenský e-commerce po troch mega rastových rokoch 2020 až 2021 poklesol vlani o 13 percent, ukázali analýzy nákupného poradcu Heureka. V prvom kvartáli tohto roka sa pokles udržal na úrovni mínus 12 percent, no návrat k rastu by mohol byť v druhom kvartáli už na dosah.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?