Spoločnosť, ktorá dominuje svetovému internetovému obchodu, otvorila prvé kamenné kníhkupectvo v roku 2015. Popri kníhkupectvách v poslednom čase koketuje aj s prevádzkami potravín a zmiešaného tovaru.
Offline predaj je však stále len okrajovou stránkou podnikania, v ktorom sa firma pohybuje už tretie desaťročie. A to sa v dohľadnom čase pravdepodobne nezmení, uviedol analytik Tuna Amobi zo spoločnosti CFRA Research.
Prínos kamenných obchodov tkvie v tom, že zvyšujú povedomie o značke a tiež pomáhajú získavať nových zákazníkov pre službu Amazon Prime. Členovia tohto programu platia v kamennom obchode internetové ceny. Klasický obchod je pre Amazon príležitosťou dostať sa k zákazníkovi bližšie s minimálnou investíciou, vysvetlil T. Amobi.
Expanzia Amazonu podľa neho zosilňuje konkurenčný tlak na menších kníhkupcov, ktorí, aby dokázali prežiť, organizujú rôzne akcie ako napríklad autorské čítanie. Hovorkyňa newyorskej siete Strand Book Store Leigh Altshulerová je však iného názoru. Typický zákazník Amazonu podľa nej hľadá niečo iné ako ľudia navštevujúci nezávislé obchody. „My nie sme len kníhkupectve... sme tiež kultúra a komunita,“ povedala.
Výhodou Amazonu však je, že z internetového predaja má množstvo dát o štruktúre dopytu po knihách a podľa nich zásobuje svoje predajne, zákazníkom tiež ponúka možnosť vyskúšať si jeho technické produkty ako napríklad čítačku Kindle.