Využívanie nielen nových technológií vo finančníctve prináša so sebou mnoho príležitostí a výziev. Firmy vo veľkej miere začali využívať generatívnu umelú inteligenciu (AI) a čoraz väčší dôraz kladú aj na vzdelávanie svojich zamestnancov. O aktuálnych trendoch, budúcnosti vo finančníctve, ale aj o environmentálnych či sociálnych štandardoch hovoril v rozhovore Ondrej Šestina, CFO spoločnosti Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia, ktorá spravuje a administruje firmám informačné a komunikačné technológie.

Veľa ľudí vníma najmä Slovak Telekom ako mobilného operátora, no o Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia toho asi moc nevie.

Spoločnosť vstúpila do života košického regiónu a Košíc v roku 2006 pod názvom T-Systems Slovakia. Veľa ľudí ju pozná práve pod týmto menom. Dovolím si tvrdiť, že od začiatku pôsobenia našej spoločnosti sme sa stali nerozlučne spätí s naším regiónom. V roku 2007 sme sa stali zakladajúcim členom Košice IT Valley, ktoré v súčasnosti združuje viac ako 15-tisíc itečkárov v regióne a výrazne sme zabezpečili rast tohto regiónu v rámci IT, čo predtým nebolo.

Zaujímavosťou je, že patríte medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku.

Momentálne sme druhý najväčší zamestnávateľ na východnom Slovensku s viac ako 4 000 zamestnancami. Patríme do prvej pätnástky najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Pôsobíme na dvoch hlavných trhoch. Sme poskytovateľom informačných a komunikačných riešení, ako aj outsoarcingovým poskytovateľom podnikových procesov. Služby dodávame najmä v rámci skupiny Deutsche Telekom, ktorá je deviatou najsilnejšou značkou na svete a najsilnejšou v Európe.

Aký význam pripisujete digitalizácii vo finančníctve a ako sa prispôsobuje novým trendom a technológiám v tejto oblasti?

Ako firma a rovnako aj ako finančné oddelenie venujeme digitalizácii veľmi dôležitú pozornosť v rámci našich hodnôt a v rámci nášho súčasného fungovania. Digitalizácia vychádza z našej DNA, keďže je to v podstate využívanie digitálnych technológií na zvýšenie efektivity alebo generovanie nových príjmov.

Pozeráme sa na to veľmi pozitívne a snažíme sa využiť všetky možnosti a nástroje digitalizácie, ktoré nám dnešná doba ponúka. Venujeme sa aj internému vývoju, snažíme sa nájsť nové prípadové štúdie pre nás, ale aj pre našich kolegov, ako si zjednodušiť prácu či ako zefektívniť procesy.

Posledný rok a pol je vo svete fenoménom AI. Ako túto technológiu vo firme vnímate?

Umelú inteligenciu vnímame ako fenomén a od uvedenia ChatGPT na trh sa celkovo zmenilo vnímanie AI nielen u nás vo firme, ale celkovo. Vnímame ju ako obrovskú príležitosť, ako zjednodušovať a zlepšovať procesy. Zároveň je to nástroj, ktorým môžeme dať ľuďom možnosť venovať sa komplexnejším, dôležitejším a možno aj kreatívnejším veciam, pri ktorých im práve AI pomôže sa zbaviť rutinných úloh. Momentálne vidíme hlavne tri možnosti, ako využiť AI. Jednak je to machine learning, potom natural language processing a robotika.

Môžete uviesť nejaké príklady?

V podstate naučíte robota robiť určité úlohy za vás, ako napríklad sťahovať dáta, upravovať ich, pripravovať reporty či posielať ich. Autorizovať ich musíte vy, ale dokáže veľa robiť práve tým, že to má naučené a naprogramované. Ide však o robota ako softvér, nie ako hardvér, ktorý kráča po kancelárii.

Určite vidíme príležitosti aj v iných machine learning alebo AI modeloch, ktoré môžu byť v rôznej forme, nielen vo forme chatbotov. Momentálne sa venujeme dvom veciam. Jednou je automatický forecasting, čiže predikcia rôznych finančných alebo nefinančných ukazovateľov, a druhou automated commenting trendov a vývoja finančných ukazovateľov.

Kolegovia sa už s týmito technológiami hrajú a majú slúžiť na uľahčenie práce, automatizáciu procesu a nájdenie vyššej efektivity a zároveň by mali zabezpečiť to, aby sa ľudia mohli venovať konkrétnym detailom, analytike, pochopeniu dátových súvislostí, viac ísť do data science či dátovej analytiky.

Robotmi sú svojím spôsobom aj inteligentní chatboti. Využívate nejakých vo vašich procesoch?

V súčasnosti ich nevyužívame, avšak pracujeme na ich implementovaní do našich procesov. Máme tímy, ktoré sa aktívne venujú vývoju týchto chatbotov, aby mohli či už na báze ChatGPT alebo na báze nejakých iných veľkých jazykových modelov vytrénovať takéhoto robota, ktorého by sme vedeli použiť potom priamo pre účely našich zamestnancov. Viem si predstaviť, že môže byť využitý napríklad vtedy, keď je často veľké množstvo opakujúcich sa otázok od rôznych častí biznisu alebo časti zamestnancov.

Či už ide napríklad o vyúčtovanie pracovných ciest, vyúčtovanie drobných výdavkov alebo tiež otázky k procesom. Tieto veci môžu byť veľmi jednoducho prepracované a implementované do chatbota, z ktorého je potom možné získať rôzne informácie. Takto nemusíme vyťažovať kolegov, ktorí sa môžu venovať práci s vyššou pridanou hodnotou.

Aké výzvy a príležitosti prináša rastúci trend automatizácie procesov v oblasti financií a účtovníctva?

Príležitosti sú veľmi jednoduché. Zvýšenie efektivity, zjednodušenie procesov, menej opakujúcich sa úloh, viac dôrazu na analýzu, viac dôrazu na pochopenie biznisu a v mojich očiach sa celá finančná časť stáva driverom biznisu. Je to preto, lebo dokáže predikovať a analyzovať dáta či makroekonomické ukazovatele a trendy vo svete. Vďaka digitalizácii sa nemusíme venovať rutinným úlohám, ale vieme v podstate riadiť biznis jednoduchšie a možno s väčšou predikciou a lepším očakávaním do budúcnosti.

O príležitostiach sa tiež môžeme baviť, ak ide o znižovanie nákladov a rizika. Pri strojoch je chybovosť určite nižšia a taktiež robot nepôjde ani na PN. Z toho však potom vyplýva väčšia spokojnosť zamestnancov, nakoľko sa zbavujú vecí, ktoré ich často nudia a unavujú. Môžu sa viac venovať kreatívnej práci a práci s vyššou pridanou hodnotou, čo je podľa mňa v dnešnej dobe naozaj dôležité.

A čo tie výzvy?

Výzvy vidím v ľudskom aspekte, či už je to upskill alebo reskill zamestnancov. Často vedomosti, ktoré sme doteraz mali, sú vďaka zrýchleným trendom už zastaralé. Nie sú nepoužiteľné, ale vedomosti a skúsenosti musíme meniť v reálnom čase. Čím je daný trend rýchlejší, tým rýchlejšie musíme byť adaptabilní.

V mojich očiach je pre finančné oddelenie tiež výzvou data analytics, data science či vo všeobecnosti governance a zabezpečenie dát. Sú rôzne riziká, ktoré tu v minulosti neboli a musíme im čeliť teraz aj v budúcnosti. Pracujeme s veľkými datasetmi, sme napojení online a bezpečnosť je veľmi dôležitá výzva, ktorej čelíme nielen my vo firme, ale aj celá spoločnosť.

Mnoho veľkých firiem sa angažuje v oblasti ESG, ktorá je čoraz dôležitejšia. Aká je v tomto smere vaša stratégia?

Naším poslaním je začleniť ESG do kľúčových operácií vo firme. Chceme drivovať pozitívny vplyv na životné prostredie. Chceme tiež podporovať najvyššie štandardy v rámci riadenia spoločnosti. Tieto faktory sú pre nás dôležité. Nie je to len buzzword, je to naozaj nevyhnutné. Cieľom je aj uhlíková neutralita, ochrana životného prostredia, znižovanie produkcie odpadu, diverzita a inklúzia či práca s komunitou.

Vážime si aj prostredie, v ktorom žijeme, a podporujeme mnoho CSR aktivít či už sú ekologické alebo sociálne. Čo sa týka redukcie emisií, máme ambíciu byť naozaj neutrálni v roku 2040.

Môžete uviesť príklady, čo pre tento cieľ robíte?

Napríklad meníme flotilu, prechádzame na elektrické autá, inštalujeme nabíjačky a vo všeobecnosti podporujeme ekologickú dopravu či už sú to kolobežky alebo bicykle. Rovnako nakupujeme zelenú elektrickú energiu, čiže naozaj sa naša spoločnosť ako celok tejto téme venuje a vnímame ju ako veľmi dôležitú.

Ondrej Šestina

Vyštudoval Podnikovohospodársku fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Od roku 2011 pôsobil ako audítor v spoločnosti Ernst & Young. V roku 2020 po deviatich rokoch firmu opustil a v Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia nastúpil na pozíciu Head of Finance. Od roku 2023 zastáva vo firme pozíciu viceprezidenta pre financovanie a controlling a je tiež konateľom spoločností Deutsche Telekom Systems Solutions Slovakia a Deutsche Telekom IT & Telecommunications Slovakia.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračný obrázok
Neprehliadnite

Mimo reálny svet sa už posúvajú aj firmy. Približujú sa k zákazníkom a tvoria nové príležitosti