Lenže kým doteraz výroba dieselových agregátov prevyšovala tie benzínové, v tomto roku sa situácia otočila, na čo žilinská automobilka zareagovala presunutím zamestnancov medzi motorárňami a montážou.

„V dôsledku zvýšeného záujmu o benzínové motory sme pružne zareagovali na požiadavky našich zákazníkov a dočasne posilňujeme výrobu benzínových agregátov. Časť zamestnancov jednej zmeny, ktorí sa doteraz podieľali na výrobe dieselových motorov, tak v priebehu nasledujúcich týždňov podporí výrobu benzínových agregátov. Ďalšia skupina zamestnancov z výroby dieselových motorov bude zapojená do finálnej montáže automobilov,“ vysvetľuje hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé.

Klesá celá Európa

Opatrenie by sa nemalo dotknúť viac ako desiatich percent zamestnancov motorárne, kde v súčasnosti pracuje približne 650 pracovníkov a do platnosti vstúpi v decembri tohto roku. Trend poklesu záujmu o dieselové motory však cítia všetky automobilky.

Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov vozidiel (ACEA) za prvých šesť mesiacov tohto roka klesol v starých členských štátoch EÚ podiel dieslov o štyri percentuálne body na 46,3 percenta. Prvýkrát za ostatných deväť rokov sa tak predalo viac benzínových agregátov ako dieselových.

V absolútnych číslach to znamená, že sa zaregistrovalo 3,5 milióna vozidiel so vznetovým motorom, čo je o 152-tisíc kusov menej ako v rovnakom období vlaňajška. V žilinskej Kii pritom ešte v prvom polroku dominoval diesel, keď z 324-tisíc vyrobených motorov bolo 57 percent dieselov a 43 percent benzínov.

Dieselgate

Dôvodom klesajúceho záujmu o dieselové agregáty je silnejúci politický tlak na ich obmedzenie potom, ako pred troma rokmi Volkswagen priznal manipuláciu s emisiami vo svojich vznetových motoroch. Viacero miest ako Paríž, Štutgart alebo Londýn už avizovali plán na ich úplný zákaz.

Tento tlak regulátorov a politikov na jednej strane prinútil automobilky predovšetkým v Nemecku začať sa zaoberať témou elektromobility vážne. Rapídny pokles v predajoch dieselových vozidiel, ktoré emitujú menej CO2 a naopak čoraz väčší dopyt po veľkých SUV však má za následok, že automobilky nedokážu splniť prísne emisné limity stanové Bruselom.

Ak sa prudko nezvýši predaj elektromobilov a hybridov, výrobcom v Európe podľa výskumnej spoločnosti JATO Dynamics už o dva roky hrozí, že budú musieť pre nesplnenie noriem zaplatiť pokuty v celkovom objeme až jednej miliardy eur.

Viac o elektromobilite a slovenských automobilkách si prečítajte v novom vydaní TRENDU 48/2017, ktoré bude dostupné online v stredu a v stánkoch vo štvrtok