Delia štartovala na trhu koncom roka 2015 ako projekt bývalých manažérov Carrefouru Jozefa Berka a Igora Janoka. V súčasnosti prevádzkuje v uliciach hlavného mesta a blízkom okolí zhruba tri desiatky predajní. Reálne kontúry začína naberať plán expanzie v regiónoch, ktorý reťazec komunikoval už vlani.
„Začíname rokovať o prvom obchode mimo Bratislavy. Uvažujeme o jednej predajni v Trnave v blízkosti centra mesta,“ hovorí pre TREND.sk výkonný šéf slovenskej Delie Jozef Berko. Malo by ísť o typický koncept siete s predajnou plochou približne sto štvorcových metrov. Ďalšie detaily o pripravovanej regionálnej expanzii J. Berko zatiaľ nekomunikoval.
Dvojnásobný obrat
Delia sa naďalej sústreďuje najmä na rozširovanie svojej siete v Bratislave. V súčasnosti pripravuje ďalšie štyri obchody v širšom centre na frekventovaných miestach pohybu ľudí. Pôjde o typický formát od šesťdesiat do sto štvorcových metrov so zameraním na občerstvenie, pečivo, kávu so sebou a ďalšie potraviny.
Supermarket Delia v Poluse Zdroj: Milan David
V minulom roku Delia podľa J. Berka dosiahla obrat takmer 9,6 milióna eur s DPH, čo predstavuje viac ako stopercentný medziročný nárast. Vlani v lete sprevádzkovala e-shop s vlastným rozvozom tovaru. „Stále sme na začiatku tohto projektu, podiel na celkovom obrate je zatiaľ relatívne nízky,“ tvrdí šéf Delie.
V rámci e-shopu reťazec nasadil aplikáciu pre objednávky cez smartfóny a nedávno potiahol závozy za hranice Bratislavy do lokalít ako Pezinok, Limbach, Ivanka pri Dunaji, Dunajská Lužná či Malinovo. V internetovej ponuke má 2 500 položiek a rozširuje ju hlavne o špecifický sortiment, napríklad čerstvé zákusky, chlebíčky, pečivo alebo sezónny tovar.
Ponuka v kamenných predajniach je chudobnejšia, čo sa týka počtu položiek. V obchodoch s priemernou veľkosťou ich Delia drží približne tisícku. Výnimkou je supermarket v Poluse, v ktorom má na regáloch a pultoch umiestnených zhruba tritisíc položiek.
Praha už volá
Podľa pôvodných plánov chcela mať Delia začiatkom roka otvorenú prvú predajňu v Prahe. Štart českej expanzie sa však oneskoril. Podľa partnera skupiny Arca Capital Rastislava Veliča postavili pražský koncept na vyššiu úroveň než v Bratislave a viac ho prepracovali. Takmer naraz prichádzajú s tromi formátmi – Delia Potraviny, Caffe a Italia.
Potraviny Delia na Štúrovej ulici, Bratislava Zdroj: Milan David
„Zároveň si výrazne odlišné konkurenčné prostredie vyžiadalo aj zmenu v spôsobe riadenia. Áno, viedlo to k určitému zdržaniu, ale v týchto dňoch otvárame prvé prevádzky,“ tvrdí R. Velič. Podľa súčasného harmonogramu by prvá desiatka predajní mala byť v prevádzke na jeseň. Ďalšie by mohli pribúdať v rýchlom slede.
Zdroj: Miroslava Spodniaková
Skoršie pražské plány Arcy Capital počítali s približne päťdesiatimi vlastnými obchodmi Delia. Pri ďalších predajniach plánovala spolupracovať s vietnamskou komunitou miestnych obchodníkov. „Zámer je stále aktuálny a spolupráca v personálnej oblasti a v oblasti zamestnávania už prebieha,“ poznamenáva R. Velič. Pre ďalší stupeň kooperácie pripravujú vhodný franchisingový model.