Známeho výrobcu jogurtov Danone prinútila koronakríza škrtať pracovné miesta. Web Financial Times napísal, že francúzska potravinárska spoločnosť zruší dvetisíc pracovných miest, čo sú dve percentá jej pracovnej sily.

Vďaka tomuto rozhodnutiu má do roku 2023 ušetriť miliardu eur. Čo sa týka prevádzkovej marže, firma očakáva jej návratnosť na predpandemickú úroveň nad 15 percent do roku 2022.

Danone okrem jogurtov či mliečnych nápojov dodáva na trh aj balenú vodu Evian. Práve divíziu vôd najviac zasiahlo zatváranie reštaurácií v rámci opatrení na zamedzenie šírenia Covidu-19. Firme za prvé tri štvrťroky klesli predaje o 17 percent. Hodnota akcií sa počas tohto kritického obdobia oslabila  až o 30 percent.

Ako presvedčiť trh?

Francúzska skupina už pred mesiacom v snahe o svoju revitalizáciu ohlásila aj ďalšie kroky: predaj firiem s nízkou výkonnosťou a zúženie produktového portfólia.

„Vzhľadom na pretrvávajúcu neistotu v oblasti makroekonomiky ešte nebolo náročnejšie presvedčiť trh o našich dlhodobých perspektívach,“ vyjadril sa generálny riaditeľ Emmanuel Faber. „Ale snažíme sa byť transparentní“, dodal.

Potravinárske firmy trpia počas koronakrízy aj kvôli výrobkom, ktoré predávajú. Na rozdiel od spoločností ako Reckitt Benckiser alebo Procter & Gamble nepredávajú čistiace prostriedky, po ktorých výrazne stúpol dopyt od vypuknutia pandémie Covidu-19.

Pre rôzne prieťahy začali stavbári s prácami až v septembri 2016.
Neprehliadnite

Koronakríza zníži zisky stavebných firiem v priemere o 28 percent, vyplýva z prieskumu

Danone má však podľa Financial Times aj problémy, ktoré nesúvisia s Covidom-19, napríklad slabý dopyt po produktoch pre batoľatá v dôsledku poklesu pôrodnosti, najmä na kľúčovom trhu v Číne.

Silné základy

Analytik Bruno Monteyne vyjadril pochybnosti, či nový plán pomôže spoločnosti. „Predtým sme sa obávali štrukturálne nízkeho rastu na trhoch Danone, teraz sa musíme obávať aj dlhého obdobia organizačných zmien.“ Toto sú podľa neho zásadné posuny, ktoré si vyžiadajú veľa úsilia od podniku v období najmenej 12 až 18 mesiacov.

E. Faber si však nemyslí, že by reorganizácia mohla byť škodlivá. „Tím, ktorý na tom pracuje, má dobré skúsenosti s realizáciou takýchto projektov bez toho, aby to malo negatívny vplyv na výkonnosť podniku. Máme silné základy v procesoch, ktoré využívame.“