Dopravcovia musia v súčasnosti získať licenciu na bežnú autobusovú linku aj v prípade, že ju chcú prevádzkovať na vlastné komerčné riziko. K ich žiadosti sa však vyjadrujú dotknuté kraje, ktoré môžu nové linky zablokovať.
Opoziční poslanci navrhovali, aby samosprávne kraje boli povinné udeliť povolenie po splnení stanovených podmienok a už nemohli subjektívne rozhodovať o vstupe nových dopravcov na trh. Opozícia predložila hneď tri návrhy novely príslušného zákona, žiadnu z nich ale poslanci Smeru pri hlasovaní nepodporili.
„Podnikatelia v cestnej doprave budú naďalej odkázaní na svojvôľu úradníkov,“ povedal na tlačovej konferencii poslanec opozičnej strany Sloboda a solidarita Ľubomír Galko.
Zámerom odmietnutého návrhu poslankyne Jany Kiššovej a poslanca Ľubomíra Galka bolo odstrániť v zákone niektoré deformácie, ktoré bránia podnikať v autobusovej doprave a likvidujú konkurenciu skôr, ako vznikne. Najpodstatnejšia mala byť zmena zameraná na presné určenie podmienok, kedy sa licencia neudelí, kým v ostatných prípadoch bude na ňu nárok.
„Vítam akúkoľvek legislatívnu snahu o zmenu zákona tak, aby podnikanie na Slovensku bolo transparentné. Je škoda, že zákon podporený nebol. Aspoň v prípade klientelizmu, ktorý je tu neúmerne vyšší ako v Českej republike,“ doplnil pred novinármi majiteľ RegioJetu Radim Jančura.
RegioJet má na Slovensku len komplikácie
Práve RegioJet z českej skupiny Student Agency narazil na Slovensku na ťažkosti so získaním povolenia prevádzkovať vnútroštátnu autobusovú linku. Spoločnosť chcela nedotované spoje z Bratislavy cez Nitru do Banskej Bystrice pôvodne spustiť už vlani na jeseň. Už počas posudzovania žiadosti o získanie príslušného povolenia sa majiteľ RegioJetu dostal do sporu aj s Bratislavským krajom (BSK).
Podnikateľ okrem iného tvrdil, že úrad postupoval v konaní protizákonne, keď licenciu nevydal až na základe dodatočného zamietavého stanoviska Nitrianskeho kraja. Proti novej linke sa postavilo aj mesto Nitra.
Voči zamietavému rozhodnutiu BSK sa RegioJet odvolal na slovenskom ministerstvo dopravy, ktoré dalo dopravcovi za pravdu. RegioJet medzitým ale získal licenciu na spomínanú linku od Banskobystrického kraja a pravidelnú autobusovú dopravu medzi Bratislavou a Banskou Bystricou začal minulý týždeň.
Do podobného sporu sa RegioJet dostal aj so samosprávou na východnom Slovenskom. Dopravca nakoniec ustúpil a jednu z autobusových liniek, ktorou plánoval voziť cestujúcich ku svojim diaľkovým vlakom, nezavedie.
Vlakmi zadarmo proti súkromníkom
RegioJet na Slovensku okrem novej autobusovej linky prevádzkuje na vlastné komerčné riziko vlakovú dopravu na linke Bratislava-Košice. Okrem toho zabezpečuje štátom dotovanú prevádzku osobných vlakov na regionálnej trati z Bratislavy do Komárna.
Aj podnikanie RegioJetu v oblasti diaľkovej vlakovej dopravy ovplyvnilo rozhodnutie Ficovej vlády ohľadom bezplatného cestovania detí, študentov a seniorov vo väčšine vlakov. Z tohto dôvodu R. Jančura opakovane označil Fica "najväčším korupčníkom, pretože využíva volebnú korupciu".
Cestovanie zadarmo pre spomínané kategórie cestujúcich, ktoré štát dopravcom kompenzuje, sa ale nevzťahuje na vlaky RegioJetu medzi Bratislavou a Košicami a ani na vlaky vyššej kategórie InterCity, ktoré na tejto trase prevádzkuje štátny dopravca ZSSK. Bezplatné cestovanie vo vlakoch je jedným z balíka opatrení, ktorými chce ľavicová vláda údajne zvýšiť životnú úroveň obyvateľov.