Vo svojom portfóliu má firmu zameranú na umelú inteligenciu a porozumenie dokumentom, slovenský startup na prenájom lodí, či dokonca prvé českého jednorožca s predajom online potravín. Reč je o spoločnosti Miton, ktorá v roku 2020 oslávila už dvadsať rokov na trhu a nádejným startupom neustále pomáha v ich raste.

David Špinar, CEO spoločnosti tvrdí, že najlepšie sa orientujú na českom trhu a je lepšie, ak vstúpia do firmy, ktorá má sama expanzné ambície. Okrem toho tiež vysvetľuje, prečo je na Slovensku menej firiem s medzinárodným úspechom, ako aj to, ktorá firma sa môže stať prvým slovenským jednorožcom.

Podľa čoho sa v Mitone rozhodujete, do ktorých firiem kapitálovo vstúpite?

Každý z našich partnerov má niečo, čomu hovoríme stajne. To znamená, že každý z nás sa venuje nejakým firmám, ktoré máme v portfóliu a zároveň všetky nové firmy, do ktorých chceme investovať sa musia objaviť v nejakej zo stajní. Každý partner, ktorý si vyhliadne nejakú firmu, ktorá spadá do jednej zo stajní, si k nej vypracuje všetky možné podklady, urobí si vlastné rozhodnutie a následne informuje ostatných, akým spôsobom by chcel do firmy investovať. Potom o tom prebieha debata a nakoniec sa rozhodneme, či áno alebo nie. Je tam však veľká sloboda a väčšinou nevyvraciame rozhodnutie konkrétneho partnera.

Simona Kijonková je česká podnikateľka, zakladateľka logistickej firmy Zásilkovna a tiež spolumajiteľka a generálna riaditeľka holdingu Packeta
Neprehliadnite

Logistický Steve Jobs v sukni, ktorý buduje jednorožca. Šéfka českej Zásielkovne má veľké plány

Takže je v podstate jedno, do akého segmentu sa daný partner rozhodne investovať?

Je to dané jeho osobnosťou či nastavením. Jednotlivé stajne sa od seba môžu veľmi líšiť. Jeden z partnerov sa venuje firmám, ktoré sa zaoberajú duševným zdravím a využitím psychodeilík v duševnom zdraví, čo je úplne mimo všetko ostatné, čo robíme. Ďalší má veci, ktoré sa týkajú krypta či web 3.0. To sú všetko veci, ktoré sa týkajú konkrétnych stajní a tie sa medzi sebou líšia.

Ja mám vo svojej stajni väčšinou B2C firmy, ktoré sú viac zamerané na spotrebiteľov a sú viac digitálne. V zásade tam existuje nejaká dohoda, dokážeme sa zhodnúť a vidíme, čo by sme chceli. Ale na druhej strane niekto má väčšiu tendenciu sa pozerať jedným smerom a ďalší zasa druhým.

Akým spôsobom do firiem vstupujete?

Do firiem vstupujeme formou konverzných pôžičiek, čo je náš obľúbený princíp. Spočiatku firme požičiame peniaze bez toho, že by sme mali nejakú aktuálnu valuáciu, no podiel nadobudneme neskôr na základe budúcej valuácie buď sami, alebo v nejakom poole ďalších investorov, ktorí sa pridali po ceste. Zároveň nám to tiež umožňuje tichý vstup do firmy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa