Vždy išlo o prémiový produkt
Najmä štyridsiatnici a päťdesiatnici si dobre pamätajú, čo znamenala v niekdajšom Česko-Slovensku značka bicyklov Favorit. Bol to sen každého chlapca. Na Favorita z Rokycian sa čakávalo v radoch a nebolo jednoduché dostať sa k nemu. Ani vtedy nebol pre každého, cena nebola najnižšia – od 1 700 do 4 500 korún. To predstavovala 2,5 až trojnásobok vtedajšieho priemerného platu.
Už vtedy sa dalo hovoriť o prémiovom produkte, ktorý však v roku 2001 prevalcovala globalizácia. Firma sa ocitla v bankrote, značka bola na predaj.
Fénix vstal z popola
O reinkarnáciu značky sa postaral slovenský podnikateľ Richard Galovič. Odkúpil ochranné známky Favorit. Vývoj troch nových modelov bicyklov a ich konštrukcia trvali niekoľko mesiacov a prvé elegantné favority boli ručne vyrobené vlani v marci
Do obnovenia výroby v Jeseníku a na Slovensku investoval niekoľko desiatok miliónov českých korún. Dizajn nových modelov vzišiel aj zo spolupráce s medzinárodne uznávaným českým dizajnérom Petrom Novague, oceneným troma RedDot Awards.
Showroom Favorit Zdroj: Milan Debnár
V súčasnosti ich už vyrábajú v pôvodnom areáli závodu v Rokycanoch. V pracovnom tíme je štyridsať ľudí – od dizajnérov, cez THP pracovníkov až po montážnikov.
Základná cena bicyklov Favorit vybavených moderným remeňovým pohonom a prevodovkou ukrytou v náboji zadného kolesa predstavuje takmer 56-tisíc Kč (2 031,19 eura). Zákazníci si môžu vybrať materiál, z ktorého bude vyrobený rám, ako aj rôzne doplnky.
V ponuke je za príplatok takmer 37-tisíc Kč (cca 1 340 eur) aj elektronické radenie prevodov, ktoré sa ovláda tlačidlom. Každý bicykel Favorit má štítok, na ktorý si zákazníci môžu nechať napísať svoje meno alebo prezývku.
U odborníkov žne úspechy
Keďže nevyhnutným predpokladom úspechu značky na trhu je nielen špičková kvalita, ale aj tomu zodpovedajúci marketing, nechýbajú modely bicyklov Favorit na prestížnych výstavách a súťažiach. Medzi najvýznamnejšie ocenenia patrí napríklad iF Design Award 2016.
„iF Design Award predstavuje fantastické ocenenie štyri roky trvajúcej práce na prinavrátení značky Favorit na výslnie. Všetci, ktorí sme sa podieľali na úspechu, máme ohromnú radosť. Vidíme, že Favorit šliape správnym smerom.“ vyjadril sa k oceneniu pri otvorení showroomu v Bratislave R. Galovič.
Ocenená bola kolekcia bicyklov Aviator, Bigboss, Cronos a Diamante. Favorit sa tak zaradil svojimi výrobkami medzi svetovú špičku výrobcov celého radu produktov, medzi ktorými sú spoločnosti ako Ferrari, Mercedes, BMW, Braun a mnoho ďalších.
Nemenej významné je ocenenie z mája tohto roku Red Dot Awward: Product Design 2016 pričom tieto ocenenia sa považujú za maximum, čo môže dizajnér získať.
Richard Galovič: Nič iné ako Favorit by som nevyrábal
Richard Galovič Zdroj: Milan Debnár
Venovali ste sa niekedy v minulosti bicyklovaniu viac, než bolo bežné? Boli ste napríklad pretekár?
Vôbec nie. Samozrejme, bicykloval som sa, ale nikdy nie závodne, no venoval som sa dosť intenzívne mnohým ďalším športom. Neskôr som sa venoval v podnikaní rôznym oblastiam, ale k výrobe bicyklov ma inšpirovala pravdepodobne moja mama. Tá raz povedala, že by potrebovala dobrý bicykel, s ktorým nie sú žiadne starosti, ktorý bude spoľahlivý a pohodlný. To bola pre mňa výzva, pretože vyrobiť takýto bicykel vôbec nie je jednoduché.
Keby ste nezískali značku Favorit, volali by sa vaše bicykle inak?
Nevolali. Keby sme nevlastnili značku Favorit, vôbec by som sa do výroby bicyklov nepustil. Tá značka so sebou nesie storočnú históriu, emócie. Je to základ na ktorom sa dá budovať.
Čo si sľubujete od slovenského trhu? Favorit rozhodne nebude ľudové vozítko.
Slovenský ale aj český trh sú pre nás skôr testovacia báza. Na konštrukcii, stavbe prototypov a ich testovaní pracovalo 2,5 roka pätnásť odborníkov z cyklistiky, elektrotechnického i leteckého priemyslu. Pri výrobe používame exkluzívne materiály ako karbón, letecký dural, pravú kožu či titán a niektoré komponenty sú od popredných svetových výrobcov, napríklad Shimano. Tomu zodpovedá nielen kvalita, ale aj cena.
Nemyslíme si, že slovenský či českí zákazníci by nám všetky tieto náklady niekedy zaplatili. Ale svojim pripomienkami a záujmom nám veľmi pomáhajú. Našim cieľom sú totiž ďalšie trhy, najmä ten v USA ale aj v Austrálii. Verím, že sa nám tam podarí v silnej konkurencii presadiť.
Koľko treba u vás na bicykel čakať v poradovníku?
V súčasnosti ponúkame 8 modelov, pričom každý vyrobený kus je iný, presne podľa požiadaviek budúceho majiteľa. Ten si naň musí počkať v prípade športových modelov 4 až 12 týždňov, v prípade lifestylových minimálne 8 týždňov.
Koľko kusov ste vlani predali a aké sú vaše tohtoročné očakávania?
Vlani to bolo 200 kusov, tento rok očakávame predaj 400 až 600 kusov.