Problémové České aerolínie nepredajú svoju charterovú prepravu konkurenčnej firme Travel Service. Namiesto toho ju vyčlenia do samostatnej firmy.

Nová dcéra

S ponukou kúpiť charterovú prepravu oslovila aerolínie česko-islandská spoločnosť Travel Service ešte v januári. Rokovania vyzerali nádejne. Odobrilo ich predstavenstvo firmy, dozorná rada i valné zhromaždenie. No včera obidve firmy oznámili, že z obchodu nič nebude.

„Výsledky rokovaní nenaplnili naše očakávania, preto sme sa rozhodli ponuku neakceptovať. Budeme sa teraz držať filozofie holdingového usporiadania spoločnosti,“ povedal predseda predstavenstva a prezident ČSA Miroslav Dvořák. Chartery tak prejdú do samostatnej firmy, ktorá získa všetky platné kontrakty v tejto oblasti. Podľa M. Dvořáka budú náklady novej dcérskej firmy veľmi nízke, čo má posilniť jej konkurencieschopnosť. Bližšie informácie a základné princípy fungovania neuviedol. So zverejnením podrobností chce manažment počkať, kým odčlenenie schváli dozorná rada.

ČSA majú na charterovú prepravu vyčlenených päť lietadiel a ovládajú zhruba tretinu tohto trhu. Travel Service, ktorý je Česku charterovou jednotkou, by ich prevzatím prakticky úplne ovládol trh.

Obavy i radosť

„Dôvodom stroskotania rokovaní o predaji časti ČSA bol rozdielny názor na znenie a trvanie konkurenčnej doložky,“ oznámila českým Hospodářskym novinám hovorkyňa Travel Service Vlaďka Dufková. Podľa denníka firma žiadala, aby sa České aerolínie zaviazali, že už nebudú cestovným kanceláriám ponúkať svoje služby.

Kým česko-islandská firma sa teraz podľa slov svojej hovorkyne obáva zvýšeného konkurenčného boja prostredníctvom cien podliezajúcich náklady, české cestovky sa naopak tešia. „Cestovné kancelárie sledovali rokovania ČSA a Travel Service s napätím a niektoré z nich už hľadali zadné vrátka u zahraničných leteckých spoločností,“ povedal agentúre Mediafax hovorca Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr Tomio Okamura. Dôvodom takéhoto postupu boli vraj obavy, že obchod by z doterajšej českej charterovej jednotky vytvoril monopol a viedol by k nárastu cien. Tie by podľa odhadu asociácie mohli vzrásť až o desať percent.

Súčasť stabilizácie

Predaj a odčleňovanie majetku je základ stabilizačného plánu súčasného manažmentu ČSA, ktorý má firme pomôcť prežiť.

V decembri aerolínie predali pražskému letisku budovu APC, kde majú sídlo, a našli aj kupca pre svoje duty free obchody. Získali necelých 1,4 miliardy českých korún. V januári zase ČSA vyčlenila všetky činnosti súvisiace s odbavovaním lietadiel a cestujúcich do dcérskej firmy ČSA Support, ktorá sa potom premenovala na Czech Airlines Handling.

Manažment ČSA podľa predošlých odhadov očakáva, že firma za uplynulý rok dosiahne stratu presahujúcu tri miliardy. Pre zlú finančnú situáciu sa aerolínie stali minulý týždeň terčom ironických poznámok írskeho low-costu Ryanair, ktorý by chcel dosiahnuť zníženie poplatkov na pražskom letisku. „Ryanair poslal ponuku letisku Ruzyně, ktorá by mohla pomôcť uchrániť letisko pred kolapsom spôsobeným ČSA, ktorý je viac ako pravdepodobný,“ cituje ČTK hovorcu írskej firmy Stephena McNamaru. Ten dodal, že ČSA boli nútené založiť takmer celú svoju flotilu za bankové úvery, čím vraj narušili svoju prevádzku.

O možnom bankrote ČSA české médiá intenzívne špekulovali koncom minulého roka, po tom čo sa vláda rozhodla aerolínie nesprivatizovať. Kabinet sa vtedy rozhodol aerolíniám pomôcť finančnou injekciou. V októbri rozhodol o kapitalizácii pohľadávky štátneho podniku v likvidácii Osinek, ktorý aerolíniám požičal ešte v máji 2,5 miliardy korún.

Výmena pohľadávky za akcie sa zatiaľ neuskutočnila. Európska komisia koncom februára začala úver prešetrovať. Chce zistiť, či nejde o nedovolenú štátnu pomoc.

Foto na titulke - Vlado Benko