Národná rada včera doplnila Zákon o cestnej doprave. Podľa neho vodiči nákladných áut a autobusov, ktorí cez Slovensko budú prechádzať iba príležitostne, budú môcť platiť za diaľnice aj inak, ako elektronickým systémom s použitím palubných jednotiek. Platiť by mohli v hotovosti, prostredníctvom platobných terminálov. Podobnú možnosť majú kamionisti vo viacerých krajinách, napríklad v Nemecku.

Šéf SkyTollu Matej Okáli pre TREND tvrdil, že nevie, kto v parlamente inicioval túto zmenu zákona. Predložil ju poslanec za Smer-SD Peter Pelegrini a stotožnil sa s ňou minister dopravy. Podľa šéfa SkyTollu sa zmeny, ktoré umožňuje novela zákona, budú môcť v praxi ukázať najskôr o pol roka. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) si totiž v súťaži o elektronický výber mýta, kde bol SkyToll ako jediný uchádzač pripustený do hry, nič podobné neobjednala. „V súčasnosti analyzujeme celú novelu,“ vyhlásil M. Okáli.

Ak bude SkyToll zavádzať dodatočný systém na platenie diaľnic pre tranzitných kamionistov, bude to pre firmu znamenať ďalší biznis a vybudovanie paralelného systému na spoplatňovanie diaľnic. Jeho cena zatiaľ oficiálne nie je známa.

Spoločnosť SkyToll, ktorá chystá elektronický systém výberu mýta, zatiaľ presne nevie, koľko si bude účtovať za prenájom palubnej OBU jednotky. „Intenzívne o tom rokujeme,“ tvrdil na dnešnej tlačovej besede riaditeľ SkyTollu. Podľa jeho informácií by malo ísť o 28 až 37 centov za deň, ktoré by mali platiť kamionisti okrem päťdesiateurovej zálohy a poplatku za prejdené kilometre. Pre domácich dopravcov, ktorí si zvolia platenie mýtneho prostredníctvom faktúr, by mal byť poplatok za používanie palubnej OBU jednotky „symbolický“. Koľko je podľa SkyTollu symbolický poplatok zatiaľ M. Okáli povedať nevedel. Zatiaľ nie sú k dispozícii ani obchodné podmienky pre prevádzku elektronického výberu mýta.

Ako tvrdia vo firme, hlavný dôvod zavedenia poplatkov za používanie palubnej jednotky je motivovať vodičov, aby ich zbytočne nevozili po Európe a ak ich na Slovensku nebudú používať, aby ich vrátili pri výstupe z krajiny.

Pri spustení systému by mal mať SkyToll podľa zmlúv k dispozícii minimálne 80-tisíc kusov. Zaviazal sa, že ich má mať vždy k dispozícii potrebné množstvo. Spoločnosť sa odvoláva na ich zatiaľ vysokú nákupnú cenu, približne 300 eur, ktoré do ich nákupu musí investovať. 

Zatiaľ však nie je jasné, koho príjmom bude odplata za používanie OBU jednotky. Či si ich bude do tržieb zahŕňať NDS alebo SkyToll.

V novembri by sa mala začať ostrá registrácia klientov systému. Do spustenia bude treba zaregistrovať asi 90-tisíc kamiónov. Najväčší nápor by mali zvládnuť prevádzkovatelia palivových kariet, ktorí by mali vydať asi 50-tisíc OBU jednotiek.

Foto na titulke -Maňo Štrauch