Na dobré výkony potrebujú ľudia optimálne pracovné prostredie. Doma ho každý nemá. Kancelária nie je len priestor, odkiaľ sa pracuje a kde sa absolvujú porady či mítingy. Je to bezpečné zázemie, odkiaľ firma rastie a napreduje. Tak ako zamestnanci. Svoje o tom vie z dlhoročných skúseností aj Slávka Pavle, majiteľka a CEO 5 Star Offices v Bratislave.
Kanceláriu nič nenahradí
Hoci pandémia koronavírusu mení vnímanie práce v kancelárii a napriek tomu, že mnohé výskumy ukazujú, že práca z domu je efektívna, mnohé štúdie naznačujú aj to, že home office sa ako dlhodobé riešenie zrejme neosvedčí. Pracujúci človek bez kontaktu a podpory tradičného pracovného prostredia po čase stráca chuť, motiváciu aj kreativitu, čo sa v konečnom dôsledku ukazuje aj na jeho výkone.
Riešením by mohla byť zlatá stredná cesta. „Takmer tri štvrtiny pracujúcich ľudí chcú tráviť v kancelárii dva či tri dni v týždni, v ostatné dni chcú pracovať doma, “ poukazuje S. Pavle na fakty z výskumu JLL Global Future of Work Survey. V praxxi to znamená, že spoločnosti budú musieť prehodnotiť svoje tradičné nastavenia a hľadať flexibilné riešenia. „V Európe cítiť snahu maximálne vyjsť v ústrety ľuďom, zabezpečiť im čo najlepší servis a priestor, v ktorom sa bude príjemne pracovať,“ hovorí s tým, že zároveň sa tlačí do popredia aj snaha byť ekologický. „Očakávame, že zaujímavé budú hot desky či miesta na stretnutia s nonstop dostupnosťou, ktoré šetria čas pri cestovaní,“ prognózuje.
Servis ruka v ruke s bezpečnosťou
Veľkou nevýhodou home officeu je podľa odborníčky aj fakt, že nie každý sa v domácom prostredí dokáže na prácu plne sústrediť. Vyrušujú ho okolité vplyvy. Deti, susedia, domáci miláčikovia či iné povinnosti. Kancelárske priestory, naopak, podľa nej poskytujú lepší priestor na koncentráciu. „Základom produktívnej práce sú aj medziľudské vzťahy na pracovisku. Stretávanie kolegov v spoločných priestoroch, ktoré sú síce neformálne, ale stále sú pracovným prostredím, zlepšujú tiež produktivitu aj výkon,“ hovorí z dlhoročných
skúseností S. Pavle. „Dobrá ventilácia, vetranie, povrchy, ktoré sa ľahko udržiavajú, či využívanie čistiacich nanotechnológií a priestory sú bezpečné aj v pandemickej situácii,“ dodáva.
To isté podľa nej platí aj o formálnych priestoroch, ako sú privátne kancelárie, ale aj zasadačky či zóny určené na porady či mítingy. „Moderné firmy, ktoré prenajímajú kancelárske priestory, akou je napríklad aj 5 Star Offices, slúžia stálym aj externým klientom. V súčasnosti napríklad aj takým, ktorí sú pre pandémiu vo vlastných priestoroch obmedzení, ale rokovacie priestory potrebujú,“ spresňuje S. Pavle. V pandémii však vedia hravo ponúknuť na top úrovni a so špičkovou technikou aj ďalšiu možnosť — virtuálnu kanceláriu. „Škála produktov na trhu je široká. Profesionálne spoločnosti ušijú individuálne riešenie na mieru pre každého,“ dodáva.
Zdravie a pohoda
Pre home office prichádzajú zamestnanci o mnohé firemné benefity. Navyše sociálna izolácia, v ktorej sa mnohí ocitli, keďže nechodia fyzicky do práce, ale ani do spoločnosti, nevplýva dobre ani na ich psychiku. Zamestnávatelia preto už teraz stoja pred otázkou, ako udržať dobré zdravie svojich pracovníkov.
Well-being dostáva pre pandémiu nové rozmery. V kancelárskom prostredí to však ide ľahšie. „Zabezpečiť kvalitné a bezpečné pracovné prostredie, formálne aj neformálne, byť flexibilný a vyhovieť všetkým požiadavkám je zo strany zamestnávateľa veľmi dôležité. K väčšej pohode pomôžu aj ďalšie benefity prospešné pre zdravie, ako napríklad čerstvé ovocie, raňajky či občerstvenie, prípadne stojiská na bicykle, aby zamestnanci cestu do práce a z nej spojili s pohybom, prípadne fitnes náčinie či sprchy — to je len pár možností, ako sa zamestnávateľ môže postarať o lepšiu pohodu svojich zamestnancov,“ opisuje S. Palve.
Zároveň však dodáva, že u nich stolný futbal, lezecké steny ani playstation nenájdete. „Klientov nechceme držať v práci od rána do večera, preto ich takými vecami zbytočne nerozptyľujeme. Človek má v práci hlavne efektívne pracovať, urobiť kvalitnú prácu a potom ísť domov, venovať sa rodine, priateľom či koníčkom,“ vysvetľuje.
Pracovný priestor vo veľkej miere vplýva na výkony aj pohodu, ktorú človek tak veľmi potrebuje, aby sa vedel na prácu sústrediť a aby dosahoval výkony, ktoré od neho očakáva nadriadený či on sám. „Priestoru treba venovať veľkú pozornosť. Trávime v ňom najväčšiu časť zo svojho dňa, mali by sme sa v ňom cítiť príjemne a mal by sa prispôsobovať našim potrebám,“ vysvetľuje S. Pavle. Aj preto v kanceláriách 5 Star Offices venujú mimoriadnu pozornosť dizajnu a funkčnosti priestoru.
Prakticky aj dizajnovo
Home office môže byť z dlhodobého hľadiska aj veľmi nepohodlný a nepraktický. Výpadok internetu, elektriny, nevhodné zariadenie bytu na pracovné účely. Človek si ani nedokáže predstaiť, aké veľké starosti môže narobiť nepohodlná stolička alebo štrajkujúca wi-fi. „ Základom pohodlia je kvalitný dizajnérsky nábytok. Najdôležitejšie sú stoličky. Do týchto kúskov nábytku treba investovať najviac,“ hovorí o pracovnom komforte odborníčka na kancelárie. Aj oni vo 5 Star Offices investovali veľa práve do pohodlného sedenia.
V domácom prostredí musí všetky problémy, ktoré narušia pracovné činnosti, človek vyriešiť sám. Nikto mu nepomôže, nemá sa na koho obrátiť. V modernej kancelárii sa o to postarajú za neho. „Krátkodobo, dlhodobo,
jednoducho flexibilne,“ vysvetľuje S. Pavle možnosti, ktoré ich klienti majú pri obstarávaní optimálnych kancelárskych priestorov v Bratislave v komplexoch Eurovea a Zuckermandel.
„Sú to lokality s príjemnou atmosférou a krásnymi výhľadmi. Človek sa tu cíti veľmi dobre,“ vyvsetľuje majiteľka centier so servisovanými kanceláriami, ktoré sú otvorené 24/7. „Päťhviezdičkové služby. Klient nič nepotrebuje. Prinesie si laptop a pracuje. Spokojne môžeme povedať, že klientov pri práci nič neohrozí. Ani pandémia,“ konštatuje S. Pavle, ktorá okrem toho, že má bohaté skúsenosti s obchodom, miluje dizajn.
V práci úspešne spája profesionálne zručnosti aj osobnú vášeň, čo vidieť aj vo výsledkoch - kanceláriách s piatimi hviezdičkami. Kvalitu a atmosféru kancelárií 5 Star Offices si môžu záujemcovia vyskúšať dokonca na jeden deň úplne zadarmo.
- Slávka Pavle
- majiteľka a CEO 5 Star Offices v Bratislave. V profesii prepája skúsenosti s predajom a svoju záľubu v interiérovom dizajne. Študovala na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Žila a pracovala aj vo Viedni, v Prahe, Londýne či na Floride. Ovláda šesť jazykov. Má dlhoročné skúsenosti s prácou pre telekomunikácie, mobilných operátorov, ale aj na strane dodávateľov. Ako sales a account manažérka sa venovala predaju a starostlivosti o klientov. Spoločnosť 5 Star Offices má kancelárie v dvoch bizniscentrách na brehu Dunaja — dve v Eurovea a jedno v Zuckermandli. Moderné dizajnové priestory ponúkajú päťhviezdičkový servis a zodpovedajú najvyšším štandardom pracovného prostredia.