Americký potravinársky koncern Kraft Foods nepochodil s návrhom prevziať britskú firmu a svetovú dvojku vo výrobe sladkostí Cadbury. Američania ponúkali za Cadbury 16,7 miliardy dolárov.

Podľa agentúry Bloomberg môže krok Američanov vyvolať akvizičnú bitku o Cadbury. Do boja by sa mohli zapojiť firmy ako Nestle či Hershey. Bloomberg tiež s odvolaním sa na akciových analytikov napísal, že Kraft Foods bude musieť ponuku vylepšiť, ak bude chcieť definitívne získať britskú firmu.

„Transakcia by vytvorila silného hráča v oblasti pochutín, sladkostí a hotových jedál s mimoriadnym portfóliom kultových značiek,“ píše sa v stanovisku americkej firmy. Pod jej strechu patria také značky ako Milka, Toblerone či Daim.

Kombinovaný obrat oboch firiem atakuje hranicu 50 miliárd dolárov. Cadbury prišiel o pozíciu svetovej jednotky minulý rok, kedy americká firma Mars prevzala výrobcu žuvačiek Wrigley.

Kraft chce Cadbury prevziať čiastočne za hotovosť a čiastočne ponúka na výmenu svoje vlastné nové akcie. Napriek odmietavému stanovisku Cadbury sa Američania so svojou ponukou chcú presadiť.

Od zlúčenia očakávajú  úspory v distribúcii, marketingu či produktovom vývoji. Okrem toho si od zlúčenia sľubujú minimálne ročné úspory na úrovni 625 miliónov dolárov ročne. Hlavne v dôsledku zefektívnenia prevádzky a zlepšenia a zefektívnenia úsporných programov oboch spoločností.

Celkové náklady na fúziu odhaduje Kraft Foods na 1,2 miliardy dolárov. No tie by mali byť usporené najneskôr tri roky po dokončení fúzie.

Kraft Foods už v minulosti realizoval veľké fúzie. Medzi najväčšie transakcie v potravinárskej brandži doteraz patrí akvizícia spoločnosti Nabisco v roku 2000. Kraft Foods dosahuje tržby na úrovni 42 miliárd dolárov a zamestnáva približne stotisíc ľudí.

Foto na titulke - Flickr.com