Coca- Cola sa v čele držala od roku 2000, kedy sa začal tento rebríček zverejňovať. V prvej päťke skončili ešte dve ďalšie technologické firmy, a to IBM a Microsoft.
Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD. Medziročne hodnota značky stúpla o 28 percent. Ešte v roku 2011 bol pritom výrobca iPhonov a iPadov na ôsmom mieste. Vlani však hodnota značky prudko vzrástla, konkrétne o 129 percent.
Medzi najväčších skokanov sa tento rok zaradili Facebook a Google. Hodnota značky Facebook sa zvýšila o 43 percent a posunula sa na 52. zo 69. priečky. Hodnota druhého Googlu sa zvýšila o 34 percent.
Najvyššie postavenou neamerickú značkou je juhokórejský Samsung, ktorý je na ôsmej priečke. Z európskych značiek je najviac Mercedes - Benz, ktorý obsadil 11. pozíciu, za ním je hneď ďalšia automobilová značka, BMW. K najhodnotnejším európskym značkám patrila v uplynulých rokoch Nokia, ktorá ale zaznamenala výrazný prepad a tento rok sa jej hodnota znížila o 65 percent. Nokia sa tak prepadla na 57. priečku z minuloročnej 19. pozície.
Z nových značiek sa najvyššie tento rok ocitla mediálna značka Discovery, ktorá je na 70. pozícii. Medzi nováčikmi v rebríčku sú ďalej značky Duracell a Chevrolet.
Najviac je v rebríčku automobilových značiek, celkom 14. Technologický sektor má v rebríčku 11 značiek a sektor elektroniky päť značiek. Vysoké zastúpenie majú tiež značky z odvetvia finančných služieb.
Pokles hodnoty v najnovšom rebríčku zaznamenalo 14 značiek. Najhoršie dopadla Nokia.
Zoznamu 100 najhodnotnejších značiek dominujú značky zo Spojených štátov, ktorých je celkom 54. Z Európy je 31 značiek, ktoré sú z Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie, Švajčiarska, Talianska, Holandska, Švédska, Španielska a Fínska. Zostávajúce značky sú z Japonska, Kórey, Kanady a Mexika.
Prieskum je založený na zložitej metodológii vyvinutej Interbrand. Využíva vzorec, ktorý kombinuje budúcu silu značky a jej úlohu vo vytváraní dopytu. Firmy musia mať verejne dostupné finančné údaje a tretina príjmov firmy musí pochádzať zo zahraničia.
Desať najcennejších svetových značiek | |||
Poradie | Značka | Hodnota (v mld. USD) | Krajina pôvodu |
1. | Apple | 98.32 | USA |
2. | 93.29 | USA | |
3. | Coca-Cola | 79.21 | USA |
4. | IBM | 78.81 | USA |
5. | Microsoft | 59.55 | USA |
6. | GE | 46.95 | USA |
7. | McDonald's | 41.99 | USA |
8. | Samsung | 39.61 | Korea |
9. | Intel | 37.26 | USA |
10. | Toyota | 35.35 | Japonsko |
Zdroj: Interbrand |