Americká Federálna komisia pre obchod vydala stanovisko, podľa ktorého tvorcovia jednej z populárnych aplikácii, ktorá zmení mobil používateľa na svietidlo, klamú zákazníkov a informácie o nich zbierajú a posúvajú tretím stranám za reklamným účelom.

Aplikácia Brightest Flashlight Free od spoločnosti GoldenShores Technologies bola na androidových zariadeniach nainštalovaná 50 až 100 miliónov ráz (podľa kategórií v obchode Play). Teší sa aj veľkej popularite, keď z vyše milióna hlasujúcich získala plný počet piatich hviezdičiek až od takmer 870-tisícov ľudí.

Tí by možno nerozdávali pozitívne hodnotenia, ak by vedeli, že okrem baterky s veľkosťou 1,2 megabajtu si zároveň nainštalovali aj sofistikované sledovacie zariadenie, ktoré dokáže presne určiť ich polohu a posúvať ďalej aj iné citlivé informácie.

Pred inštaláciou operačný systém upozorní klienta na zoznam práv, ktorými aplikácii povoľuje vykonávať zmeny v jeho mobilnom zariadení. Pri programe, ktorého jedinou funkciou má byť, že v prípade potreby zapne diódu a mobil funguje ako baterka, sú pochopiteľné tie, ktoré jej povoľujú "snímať fotografie a natáčať videá", prípadne zabránia zariadeniu prejsť do režimu spánku.

Aplikácia si však zároveň pýta aj súhlas na čítanie stavu a identity telefónu, zobrazenie pripojenia k Wi-Fi a plný prístup k sieti. Brightest Flashlight Free môže ďalej  určovať aj približnú polohu pomocou siete a presnú polohu pomocou GPS. Ak s niektorým z povolení používateľ nesúhlasí, aplikáciu nie je schopný nainštalovať.

Federálna komisia vo štvrtok vydala stanovisko, podľa ktorého aplikácia utajuje skutočnosť, že predáva informácie o polohe používateľov a identifikuje ich na základe jedinečného kľúča priradeného k zariadeniu. Podľa FTC dochádza ku klamaniu spotrebiteľa, keďže aplikácia deklaruje, že údaje budú použité len na interné účely, no v skutočnosti ich posúva tretím stranám. Obchodníci na ich základe vedia vytvárať podrobnejšie profily používateľov a cieliť na nich reklamu. Tretie strany pritom môžu využívať údaje z rôznych aplikácií.

Komisia informovala, že GoldenShores Technologies musí teraz prepísať svoje zásady ochrany osobných údajov a priznať, že zdieľa informácie o polohe a zariadení s tretími stranami vrátane tých, ktoré sa zaoberajú reklamou. Zároveň odstráni všetky osobné informácie, ktoré doposiaľ o svojich používateľoch zhromaždila.

"Miešanie dát znie ako vec z budúcnosti, no začína sa to naozaj diať a množstvo údajov zozbieraných z inteligentných telefónov ho robí ešte jednoduchším," cituje denník The Washington Post Nicole Ozerovú z Amerického zväzu pre občianske slobody. Dodáva, že problémové sú najmä bezplatné aplikácie, za ktoré však používateľ zaplatí stratou osobných citlivých informácií.

Krok FTC, ktorý je prvým podobným represívnym vystúpením voči lokalizačnej technológii, podčiarkuje podľa Washington Postu rastúce obavy regulačných orgánov súvisiace s nekontrolovateľným zhromažďovaním údajov o používateľoch internetu spojených so slabou informovanosťou o tom, že dáta budú použité pre cielenú reklamu. Obavy násobí fakt, že používatelia sú pripojení do siete takmer nepretržite a rovnako nonstop môžu byť prostredníctvom smartfónov sledovaní.

Podľa riaditeľky FTC pre oblasť ochrany spotrebiteľa Jessicy Richovej je celá mobilná oblasť kvôli rýchlemu šíreniu aplikácií v hľadáčiku komisie a v ochrane súkromia používateľov toho ešte musia veľa vykonať.

Washington Post pripomína, že v správe z decembra minulého roku vyšetrovatelia FTC konštatovali, že až 60 percent aplikácií orientovaných na detského používateľa, si pýta povolenie na zdieľanie informácie o mieste ich pohybu, identifikačného čísla zariadenia a telefónneho čísla s tretími stranami. Nakoľko však firmy tieto praktiky využívajú, správa neodhalila.

"Ak je spotrebiteľom predložená pravdivá informácia a voľba, môžu sa sami rozhodnúť, či im prínos služby stojí za informácie, ktoré musia zdieľať, ak ju chcú používať," tvrdí Jessica Richová s tým, že spomínaná aplikácia ich naopak držala v nevedomosti.