Volkswagen v Bratislave vyrába luxusné SUV Audi Q7 a od budúceho roku začne kompletne produkovať aj športové SUV Porsche Cayenne. Okrem toho z jeho liniek schádza aj VW Touareg. Zo Slovenska sa tak oficiálne môže stať centrum výroby prémiových SUV v globálne nebývalých rozmeroch.

Produktový mix tunajších automobiliek dopĺňajú malé mestské vozidlá VW Up!, Škoda Citigo, Seat Mii alebo nižšia stredná trieda reprezentovaná modelom Cee'd, kompaktné SUV Sportage, mestské autá ako Porsche Peugeot 208 či Citroën C3 a rodinné vozidlá Kia Venga a Citroën C3 Picasso. To všetko dokáže stabilizovať produkciu v krajine aj v čase krízy, keď výpadok napríklad v luxusnom segmente dokáže vyrovnať dopyt po lacnejších modeloch. Luxusné modely predávané v desiatkach tisícoch zase predstavujú pre automobilky dôležitý zdroj príjmov, keďže marža je pri nich výrazne vyššia ako pri menších masových modeloch.

Slušné predaje

Land Rover Discovery nepatrí medzi najpredávanejšie modely britskej automobilky. V uplynulom roku sa z neho predalo 51-tisíc kusov, keď sa na celkových predajoch spoločnosti podieľal desiatimi percentami. Ide o slušné číslo aj vzhľadom na fakt, že druhá generácia modelu je na konci životného cyklu. Najpredávanejším modelom bol vlani Range Rover Evoque nasledovaný Discovery Sport, Range Rover Sport a Range Rover.

Nová, v poradí tretia generácia modelu Discovery, príde na trh v budúcom roku. Jeho najväčšou a zároveň najočakávanejšou zmenou je okrem dizajnu zníženie hmotnosti. Veľké SUV prešlo redukčnou diétou, keď vďaka nahradeniu oceľového rámu hliníkovým zhodilo 480 kilogramov.

Hliník pre Slovensko

Práve mohutné nasadenie hliníka je pre slovenský závod kľúčové, keďže šéf Jaguar Land Rover Ralf Speth pri oznámení o jeho vybudovaní prízvukoval, že automobilka na Slovensku výrazne rozšíri svoju výrobu áut s hliníkovou karosériou. To ešte viac posilní aj postavenie tunajších dodávateľov, ktorí už majú skúsenosti s dodávkou hliníkových komponentov a otvorí im tak dvere k ďalším zákazkám.

Kapacita nitrianskej fabriky má byť v úvodnej fáze 150-tisíc vozidiel ročne s neskorším rozšírením na tristotisíc. Len samotný model Discovery teda úvodnú kapacitu nenaplní. Aj riaditeľ slovenskej pobočky Jaguar Land Rover Slovakia Alexander Wortberg v minulosti uviedol, že v Nitre sa majú vyrábať dva modely v rôznych variáciách.

Legendárny Defender

Ako ďalší nájomník sa preto núka legendárny Land Rover Defender. Automobilka ukončila výrobu tejto 67-ročnej ikony v minulom roku. No jej návrat v modernejšej podobe je naplánovaný na rok 2019, čo je len rok po oficiálnom spustení produkcie v Nitre. R. Speth podľa portálu Autocar.co.uk potvrdil, že nový Defender bude zdieľať rovnakú hliníkovú konštrukciu ako Discovery.

Problémom modelu Defender sú však nízke predajné čísla, ktoré len zriedka presiahli hranicu 20-tisíc kusov ročne. To je príliš málo, aby bola jeho výroba profitabilná. JLR by potreboval predať ročne viac ako 50-tisíc kusov, aby sa mu produkcia oplatila. Aj preto nový Discovery upustil dizajnovo od drsného off-road vzhľadu, aby tak nechal viac priestoru na oslovenie širšej bázy zákazníkov pre Defender. Dá sa teda určite očakávať, že JLR príde aj s viacerými verziami Defenderu, podobne ako je to v prípade Discovery a Discovery Sport či Range Rover a Range Rover Sport.

Nižšia cena

V prospech výroby Defenderu na Slovensku hovorí aj jeho nižšia cena a veľký podiel manuálnej práce pri jeho produkcii, kedy je vhodnejšie umiestniť ho do krajiny s nižšími výrobnými nákladmi ako vo Veľkej Británii.

Medzi ďalších možných adeptov pre tunajšiu fabriku sa teoreticky núka aj model Range Rover Sport, ktorý sa momentálne vyrába len vo fabrike v britskom Solihulle. Tá je však kapacitne na hrane možností. Vylúčiť nemožno ani špekulácie o chystanom „baby“ Land Roveri, ktorý má byť vstupným modelom pre záujemcov o túto značku.