Na štvrtkovom protestnom zhromaždení pred automobilkou predseda tamojších odborov Zoroslav Smolinský informoval, že v polovici septembra založili vlastné odborové združenie Moderné odbory Volkswagen. Tie budú fungovať samostatne mimo OZ Kovo, pod ktoré doteraz tamojšie odbory patrili.

Odborári okolo Z. Smolinského cez Facebook vyzývajú zamestnancov automobilky, aby čo najskôr vystúpili z OZ Kovo a v prípade záujmu hneď vstúpili do novej organizácie. „V súvislosti s tým už vami zvolení zástupcovia chodia po všetkých halách, kde vysvetľujú, čo sa stalo a zároveň majú tiež odhlášky a tiež príhlášky do našej novej samostatnej organizácie,“ píšu na svojom profile.

Väčší vyhráva

Odbory vo Volkswagene sú pritom najväčšie na Slovensku. Z celkového počtu viac ako 11-tisíc zamestnancov automobilky je odborovo organizovaných až 78 percent. Okrem toho združujú aj zamestnancov logistickej spoločnosti DHL, ktorá má vo fabrike na starosti internú logistiku. Kľúčové teraz bude, koľko zamestnancov sa prihlási do nových odborov.

Vo Volkswagene tak budú pôsobiť dve odborové organizácie. Staré pod kontrolou OZ Kovo a nové pod vedením Z. Smolinského. V takýchto prípadoch je preto kľúčové, ktoré odbory budú mať viac členov, keďže s tými bude následne zamestnávateľ rokovať o novej kolektívnej zmluve.

Boj o členov

Ak vo firme pôsobia dve odborové organizácie, podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní môžu obidve postupovať spoločne, ak sa medzi sebou nedohodnú inak. V prípade, ak sa nedohodnú, čo je vzhľadom na napätú situáciu vo Volkswagene viac ako pravdepodobné, je zamestnávateľ oprávnený uzatvoriť kolektívnu zmluvu s odborovou organizáciou s najväčším počtom členov.

Dá sa však predpokladať, že odborové organizácie sa nebudú vedieť dohodnúť, ktorá z nich má viac členov. V takom prípade spor rozhodne rozhodca zapísaný v zozname rozhodcov vedenom na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.

O novej kolektívnej zmluve vo Volkswagene sa má rokovať až na jar budúceho roka. Dovtedy sa dá očakávať tvrdý boj o získanie čo najväčšieho počtu členov.

Kto porušil stanovy

Kým nové odbory sú už aktívne, tie staré čaká ešte boj na súdoch. V utorok totiž rada predsedov OZ Kovo na svojom mimoriadnom zasadnutí rozhodla o zrušení základnej odborovej organizácie vo Volkswagene.

Dôvodom malo byť porušenie stanov a nerešpektovanie uznesení rady, keď malo vedenie odborov vo VW vylúčiť jedného člena. Ten neúspešne kandidoval v májových voľbách za šéfa podnikových odborov ako protikandidát Z. Smolinského. Neúspešného kandidáta následne z odborov vo VW vylúčili. Podľa Z. Smolinského to žiadali samotní členovia odborov, ktorí pod neho vo fabrike spadali a neboli spokojní s jeho prácou.

„Bezprecedentné vylúčenie člena OZ Kovo, len pre vyslovenie vlastného názoru a kvôli uplatňovaniu práv v demokratickej spoločnosti, všeobecne garantovaných, je popretím všetkých atribútov demokratického právneho štátu. OZ Kovo takéto konanie nemôže a nikdy nebude tolerovať,“ uviedol zväz vo svojom vyhlásení.

Bývalé vedenie s postupom OZ Kovo nesúhlasí, podľa neho centrála konala v rozpore so stanovami. Obrátili sa preto so žalobou na súd a zároveň požiadali o predbežné opatrenie, ktorým by sa zastavil proces zrušenia starých odborov.

Interná vec

Rozhodnutie zrušiť odbory vo VW je však internou vecou OZ Kovo. V organizácii platí princíp subordinácie, kde sú jednotlivé zväzy vo firmách podriadené centrále. OZ Kovo tvrdí, že sú to práve odbory v automobilke Volkswagen, ktoré nerešpektovaním rozhodnutí vyšších orgánov porušili stanovy, a preto museli prikročiť k takému ráznemu kroku.

Zároveň zväz odmieta vyhlásenia Z. Smolinského o likvidácii starých odborov s cieľom dostať sa k ich majetku. „Majetok odborov vo Volkswagene je a naďalej bude majetkom tejto základnej organizácie a jej členov a bude slúžiť ich potrebám,“ tvrdí OZ Kovo. Ako dodáva, cieľom je stabilizácia situácie v odboroch v automobilke a konsolidácia jej činnosti.

Konsolidácia, nie likvidácia

Podľa informácii Trendu OZ Kovo naozaj nemá záujem zlikvidovať odbory v automobilke. Ročne do centrály odvádzajú 270-tisíc eur, majú vlastnú chatu a podľa Denníka N majú vo svojom rezervnom fonde viac ako milión eur.

Pri takýchto prostriedkoch by likvidácia odborovej organizácie nedávala zmysel. OZ Kovo preto podľa zdroja z odborárskeho prostredia plánuje „konsolidáciu“ tamojších odborov, čo znamená, že sa zastaví likvidácia, vypíšu sa nové voľby a zmení sa vedenie.

Kľúčové tak bude, na koho stranu sa postaví vedenie Volkswagenu. Oficiálne automobilka v aktuálnom spore vystupuje nestranne a označuje ho za vnútroodborovú záležitosť. Podľa Z. Smolinského však E. Machyna lobuje u vedenia za „svoje“ odbory. Zatiaľ však podľa jeho slov neúspešne.